Исидора Секулић: Тестамент о Косову и Метохији!

ИСКРА на Фејсбуку

Исидора Секулић

Косово, нити је престало нити је нестало, нити ће икада док је нас. Не почиње оно од кнеза Лазара, него још раније. Немањин брат Тихомир претрпио је пораз на Косову када је, с помоћу Грка, покушавао да врати престо који му је Немања преоте, од тог Тихомира, од Кнеза Лазара и Мурата, преко  разних устанака, преко владарских напора Његошевих и његове поезије, преко Куманова, преко Видовдана, преко Албаније и Кајмакчалана, преко средњовјековне наше умјетности – оно, Косово, живи и живјеће и сјутра и прексјутра, иако увијек као нешто друго и треће, политичко, културно, умјетничко, научно.

Косово које је све већа и већа сума истина с којима се ми дружимо и у нечем битном не мијењамо. Као што латинске државе још од древног Рима повлаче своје mos, jus, fas, то јест вољу, правицу и наредбе од људи и по Божјем и моралном закону, тако ми носимо наслеђе косовско даље, кроз разне савремене догађаје, али увијек са везаношћу за нешто што је древно косовски елеменат у нашим природама и опредељењу.

Два тестамента наших врховних господара стоје као два пламена који се не гасе. Један је тестамент кнеза Лазара, последњега господара самосталне државе српске, у часу када ће сила отоманска разбити српство. Други је тестамент владике Рада, најузвиушенијега од свих господара српских земаља, настао такође у вријеме црно, у вријеме особито енергичног спремања Омер-паше.

Кнез Лазар је умро као светац, Владика Раде као пјесник и мисилилац. И један и други су састављали тестамент лицем окренут право према вјечности, и довршили га без уобичајених свједока и без ичијих потписа и јамчевина.

Тестамент Кнеза Лазара није ни писан, ни изговорен. Народна пјесма наша каже да је орао донио у кљуну  поруку о пропасти Срба. Уочи тог дана, дана коби и пропасти, владар стварно није имао више ништа од земаљских посједа, никоју земаљску власт. После косовске вечере, Кнез Лазар као да је већ кренуо био са земље, налазио се на путу у онај свијет.

Последњим силама свијести и слободне воље изабрао је за себе, и оставио народу у аманет, образ и душу, друкчије речео: царство небеско изнад царства земаљскога.

Тај Кнежев тестамент, тај високи момент наше историје имао је континуитет. Полако и подземно стигао је да се даде осјетити у тестаменту онога коме је Косово испуњавало душу, који се ниско клањао другом великом тестатору Косова, Милошу Обилићу – дао се осјетити у тестаменту Владике Рада.

(одломак из говора Исидоре Секулић на округлом столу о поезији Милутина Бојића, 1951 године)

Извор: Портал Седмица

in4s.net

Оставите коментар

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Поштовани читаоци,
Молимо вас да се придржавате следећих правила за писање коментара:
Неопходно је навести име и е-маил адресу у пољима означеним звездицом, с тим да је забрањено остављање лажних података.
Коментари који садрже псовке, увреде, претње и говор мржње на националној, верској, расној основи или поводом нечије сексуалне опредељености неће бити објављени.
Приликом писања коментара водите рачуна о правописним и граматичким правилима.
Није дозвољено постављање линкова односно промовисање других сајтова кроз коментаре, те ће такве поруке бити означене као спам, попут низа коментара истоветне садржине.
Коментари у којима нам скрећете пажњу на пропусте у текстовима неће бити објављени, али ће бити прослеђени уредницима, као и они у којима нам указујете на неку појаву у друштву, али који захтевају проверу.
НАПОМЕНА: Коментари који буду објављени представљају приватно мишљење аутора коментара, то јест нису ставови редакције ИСКРЕ.