Џомић: Патријарх Павле био против подјеле Космета, Ћосић није схватио суштину Косовског завјета

ИСКРА на Фејсбуку

Фото: РТРС

Пише: Протојереј-ставрофор др Велибор Џомић

 Патријарх Павле никада није прихватио поделу Косова и Метохију и тзв.
хиландаризацију манастира Косова и Метохије. То су Ћосићеве перцепције, да не кажем манипулације, које не потврђује ниједан црквени документ. Као што је познато, патријарх је у нашој Цркви први међу једнакима, а најважније одлуке доноси Свети Архијерејски Сабор. Патријарх Павле никада Сабору није предложио такав модел о коме пише Ћосић, јер је тај модел противан бићу и достојанству Српске Цркве. Не треба губити из вида да је став Цркве о Косову и Метохији и начину решења проблема на заветној Српској земљи формулисао Свети Архијерејски Сабор Меморандуом о Косову и Метохији 23. маја 2003. године. Решења и предлози у том капиталном и до данас важећем и непромењеном црквеном акту су супротни од површних и за Цркву неприхватљивих Ћосићевих идеја о подели Косова и Метохије и тзв. хиландаризацији манастира. Зашто? Зато што на то немамо право и што би изоловано решавање питања правне заштите неколико наших великих и значајних манастира значило и претходно признање тзв. Републике Косово. Исти је случај и са поделом Косова и Метохије.

Нико из наше Цркве нема право и не може да пристане на такву понуду, а Патријарх Павле је последњи који би на то пристао.

Уместо тога о чему пише Ћосић, Патријарх Павле је записао: ”Косово ће у 21.
веку бити мера и провера свих нас – од скромних трудбеника свакодневице, до
патријарха и вођа српског племена. Не будемо ли достојни Косова, нећемо бити
достојни ни свога земаљског постојања. Нестаћемо као да нас није било, а на нашем
месту живеће неко други”.

Није непознато да је Патријарх увек волео да саслуша саговорника без обзира
да ли је учен или није, богат или сиромах, па је тако увек, на његов захтев, примао и
Ћосића, као и сваког другог, и саслушао и његова размишљања и предлоге. Али, не
постоји ниједан доказ да се Патријарх Павле сагласио са тим неприхватљивим и
недостојним Ћосићевим идејама о Косову и Метохији. Не треба заборавити да је
Ћосић у том свом плану, поред осталог, записао и да ”данашња поколења треба да се
ослободе борбе за Косово и Метохији” и да би ”читаво садашње Косово и Метохији у
српској држави представљало канцер Србије”. Неће бити да се и са тиме сагласио
Патријарх Павле. И то је део тог плана!

Треба знати да мемоарски записи спадају у историјске изворе другог реда и
значајни су када нема историјских извора првог реда. Код теме која се тиче Ћосићевих мемоарских записа о Косову и Метохији и Патријарху Павлу, његови записи немају никакву реалну вредност осим као став једног човека – Добрице Ћосића – јер постоје црквени извори првог реда. Приметно је у Ћосићевим мемоарским записима и да су накнадно дописивани, па су чак и неки исти догађаји у различитим књигама описивани под различитим датумима. По свему што је написао о Косову и Метохији од 1999. године се види да Ћосић није схватио тајну Косовског завета.

(КОМЕНТАР У ВЕЗИ СА НАВОДИМА ДОБРИЦЕ ЋОСИЋА О НАВОДНОМ
ПРИХВАТАЊУ ЊЕГОВОГ ПРЕДЛОГА ПОДЕЛЕ КОСОВА И МЕТОХИЈЕ ОД ПАТРИЈАРХА ПАВЛА)

Оставите коментар

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Поштовани читаоци,
Молимо вас да се придржавате следећих правила за писање коментара:
Неопходно је навести име и е-маил адресу у пољима означеним звездицом, с тим да је забрањено остављање лажних података.
Коментари који садрже псовке, увреде, претње и говор мржње на националној, верској, расној основи или поводом нечије сексуалне опредељености неће бити објављени.
Приликом писања коментара водите рачуна о правописним и граматичким правилима.
Није дозвољено постављање линкова односно промовисање других сајтова кроз коментаре, те ће такве поруке бити означене као спам, попут низа коментара истоветне садржине.
Коментари у којима нам скрећете пажњу на пропусте у текстовима неће бити објављени, али ће бити прослеђени уредницима, као и они у којима нам указујете на неку појаву у друштву, али који захтевају проверу.
НАПОМЕНА: Коментари који буду објављени представљају приватно мишљење аутора коментара, то јест нису ставови редакције ИСКРЕ.