НОВИ ПАЗАР: Да ли Зукорлић отима или ослобађа вакуфе

Фото: З. Шапоњић

Фото: З. Шапоњић

У октобру би требало да се у Агенцији за приватизацију одржи трећи покушај продаје имовине Текстилног комбината „Рашка”, холдинг компаније у стечају. Санџачки муфтија Муамер Зукорлић поручује потенцијалном купцу да не купује туђе, јер у објекат неће моћи да уђе.

У претходна два покушаја продаје није било заинтересованих купаца да за близу три милиона евра купи неколико погона и бившу управну зграду „Рашке” у којој се сада налази Интернационални универзитет, чији је оснивач и председник санџачки муфтија Муамер Зукорлић. А купац, потенцијални власник унапред може да рачуна на то да ће тешко да ступи у посед имовине, али и на проклетство, јер посеже за за туђим, за имовином која је увакуфљена, специјалним уговором дата на поклон Исламској заједници. Коначно, из Исламске заједнице у Србији најављују да ће, осим правних средстава „активирати и људске ресурсе”, тј. да ће позвати вернике да телима бране вакуфску имовину.

Наиме, у Мешихату Исламске заједнице тврде да су две парцеле на којима су 1974. године саграђени неки делови ТК „Рашка”, одузети од Исламске заједнице, па их сада ова верска заједница, по слову Закона о враћању имовине црквама и верским заједницама, тражи назад. До власништва над бившом управном зградом у којој се налази, Интернационални („муфтијин”) универзитет је дошао тако што је ова установа бившем руководству ТК „Рашка” позајмила 180.000 евра. Дуг није враћен па је активирана хипотека и зграда је постала власништво Универзитета. Да баш све није прошло кроз књиге показује и то што се зграда и сада налази у оквиру стечајне имовине „Рашке” коју продаје Агенција за приватизацију.

Покушај државе (Агенције) да прода имовину ТК „Рашка” био је повод да председник Мешихата Исламске заједнице Мевлуд Дудић писмом затражи од премијера Александра Вучића да заустави незакониту приватизацију објеката који се налазе на земљишту те верске заједнице. – Закон о враћању имовине црквама и верским заједницама је јасан – имовина коју по том закону потражују верске заједнице изузима се из промета. Ми смо 2008. године Агенцији за реституцију поднели захтев за повраћај парцела на којима се налази ТК „Рашка” – наводи директор дирекције за вакуфску имовину у Мешихату Ферид Булић. Он додаје да када не помажу правна средства, Исламска заједница „активира своје људске ресурсе” па вакуфску имовину као светињу верници бране својим телима.

Муфтија санџачки Муамер Зукорлић каже да то што се у претходна два круга није појавио ниједан купац значи или да се игра тајкунска игра да неко јефтино купи остатке ТК „Рашка” или су људи паметни, па неће да купују вакуфску имовину. – Позивам све евентуално заинтересоване купце да не купују оно што је вакуфско. Прво зато што је то проклето, пропашће и они и имовина им, а и зато што, ако га и купе, неће га узети – поручио је Зукорлић. Тврдњу о проклетству оног ко посегне за вакуфском имовином Зукорлић је поткрепио примерима животних и пословних недаћа неколико новопазарских пословних људи, који су покушали да постану власници неких других објеката на које право полаже Исламска заједница. А као доказ тврдње да „ако и купе, неће узети”, Зукорлић је навео примере неколико других објеката које је Исламска заједница „одбранила”, а његови противници би рекли насилно заузела.

Наиме, на списку објеката које Исламска заједница тражи да јој се врате налази се и хамам (турско купатило) у Старој новопазарској бањи. Деценијама је била у саставу Угоститељског предузећа „Липа”. Када је „Липа” продата, пре пет година, присталице Зукорлића нису дозволиле да нови власник уђе у ово здање. Сада Исламска заједница уз сагласност Завода за заштиту спомена из Краљева, али и без доказа о власништву обнавља оронуло здање старе бање.

Неколико пута су судски извршитељи са решењем долазили испред зграде у којој се налази Факултет за исламске студије (ФИС), у центру Новог Пазара, са намером да новом власнику пропалог трговинског предузећа омогући „ступање у посед”. Безуспешно, јер би се редовно окупљао велики број Зукорлићевих присталица да онемогући „отимање вакуфа”. Рачуне за струју још плаћа предузеће које се води као власник, а не Исламска заједница као оснивач ФИС-а.

Пре седам година градске власти су хтеле да на ливади код болнице граде медицинску школу. И ту су се окупиле Зукорлићеве присталице а челници Исламске заједнице поручили – не може овде, ово је вакуфско, овде ћемо да градимо исламски центар и џамију. Школа је саграђена на суседној парцели, а на „вакуфској” ливади још није ништа.

Покушај „одбране” вакуфске парцеле није успео пре пет година на Хаџету, где је градска управа саградила дечје обданиште. Зукорлић то објашњава чињеницом да је тада дошло неколико стотина припадника жандармерије, који су имали блиски сусрет са имамима и верницима.– Вратићемо Исламској заједници и тај вртић и сваку стопу вакуфске имовине – категоричан је санџачки муфтија. Он као велику неправду државе Србије према Бошњацима наводи и то што је свакој верској заједници враћено нешто од одузете имовине, а Исламској заједници у Србији – ништа.

У Агенцији за реституцију више пута су објашњавали да тешкоћу представља постојање две верске заједнице муслимана у Србији, Исламске заједнице Србије и Исламске заједнице у Србији, и обе траже исте непокретности да им се врате. А Зукорлића за то време бије глас да оно што не може да оствари правним средствима, отима („ослобађа”) силом, док држава против њега ништа не предузима.

Политика

Тагови: , ,

?>