Бранко Радовановић: Теолошка концепција нације Жарка Видовића 

ИСКРА на Фејсбуку

Фото: Недељник

Жарко Видовић, истински полихистор и наш аутентични мислилац, у свом богатом интелектуалном стваралаштву понудио нам је одговоре и решења на многа „тешка“ питања. Једно од тих „тешких“ питања је феномен нације. Посматрано у друштвено-културном контексту који није до краја понудио тумачење и објаснио нацију, ми ни у хришћанској социологији немамо најсрећније објашњен однос хришћанства и нације, а нарочито када говоримо о хришћанству као наднационалној задатости. Тако можемо доћи до тога да нација, ако је посматрамо строго у контексту западне концепције нације, може бити нешто што је у потпуности независно од Цркве, па чак и нешто што је супротно Цркви. Како теолошки објаснити концепт нације можемо видети код Жарка Видовића и ово његово разматрање које се простире кроз многа његова дела је аутентично и аутохтоно мишљење (и учење).

Поимање нације код Жарка Видовића потиче из његовог емпиријског искуства свога народа, али и дијахроног посматрања друштвено-политичких и црквено-културолошких прилика у васцелом хришћанском свету. Специфичност која одликује Видовићево разматрање ове тематике се огледа у томе што он нуди једну јасно дефинисану теолошку поставку нације, која у себе укључује пневматолошке, еклисиолошке и есхатолошке димензије. Полазећи од чињенице да је нација заједница, Видовић износи антрополошку констатацију да је човек створен као индивидуа која је истоветна са самим собом и тиме биће које има слободу. Имајући познање светоотачког учења о личности која се једино може остварити у односу са Богом и другим, Видовић каже да човекова срећа и спасење није у индивидуалности и усамљености, него у благодатном излажењу из индивидуалности човековог бића у дух који је могућ само као благодат Бога Сведржитеља. Тај излазак изван природе, изван света, изван Богом створеног битија, који је заснован на благодатном осећању човека, има пневматолошку димензију – улазак је у заједницу са Духом Светим. Та благодат представља осећање заједнице најпре са Богом, а потом и са људима, и то саосећање је вера. Тако Видовић констатује  да је природа вере осећање (којим је човекова душа жива и свесна), а смисао вере је у том излажењу или трансценденцији из Богом створеног битија у заједницу са Богом. Видовић се на овом месту позива на Његошеву Лучу Микрокозму која приказује ту благодатну трансценденцију. Будући да нација de facto представља заједницу, он говори о њој као великом колективу који је заснован на осећању заједништва.

Да би објаснио каква је нација заједница, Видовић мора да јасно дефинише и протумачи улогу и место нације као заједнице у историји и историјској свести, односно да објасни нацију као историјску заједницу. Одбацујући конвенционално поимање историје као низа догађаја који су се десили у одређеном временском моменту, он даје есхатолошку димензију историје. Видовић каже: „Историја је збивање вечности у човеку“. Међутим, он не говори о историји као неком есхатолошком догађају самом по себи, већ овакав закључак изводи из духовног живота заједнице, јер је „историја живот заједнице духовне“ и „историја је тајна, јер је духовна (црквена, историјска) заједница тајна“. Сам Видовићев термин „тајна“ нас враћа на његову поставку коју смо навели раније да духовна заједница почива на трансценденцији, односно изласку-излажењу из битија у надбитије, у заједницу са Духом Светим. Тако је  духовна заједница – заједница са Богом. 

Кроз егзегезу како историјска заједница постаје духовна заједница, Видовић објашњава какву улогу у томе има историјска свест. Наводимо децидно: Значај историјске свести је у томе што се појавом те свести (у предању мита, легенде, поезије, трагедије и Литургије) једна генерација поистовећује са претходном, налази свој идентитет у претходним,  па и у давно изумрлим генерацијама. То значи да се онда претходне генерације, у тој идентификацији, у том идентитету, прошле генерације јављају као живе пред очима наше генерације.“ Тако историјска заједница, кроз историјску свест учествује у духовном догађају у коме се прошлост и будућност сабирају у садашњости. Овим сабирањем прошлости и будућности у садашњости се превазилази пролазност која је својствена времену, и имамо ту сталну присутност историјске заједнице која и јесте битије историјске заједнице. То битије историјске заједнице укључује у себе љубав и жртву, а Божије присуство у било којој заједници чини је заветном, јер љубав и жртва Сина Божијег су прототип сваке љубави и жртве кроз коју се ствара и постоји историјска заједница као духовна и заветна заједница.

Два често коришћена термина, „Исток“ и „Запад“, Видовић суштински одређује и дефинише као два духовна појма, а не два географска појма. Тако он уз помоћ ова два духовна појма објашњава и појам нације и његово поимање у западној и источној традицији и предању. Видовић прави оштру разлику између западне нације (метафизичке, идеолошке и етатистичке) и православне (заветне) нације. Нација, као западна категорија заједнице, на Западу се јавља као феномен закона и устава и обликује се снагом и ауторитетом државе којој метафизика приписује божанску моћ. Тако у Новом веку није света Црква, него је света држава. Нација је светиња само у својој истоветности са државом. Божанство је у држави, а не у Цркви, и зато ће и Хегел „Свето германско царство“ дефинисати као „отеловљење божанства“. Видовић као последицу оваквог поимања види то што хришћанство на Западу, однос човека према Христу, остаје приватна ствар индивидуе, односно западна метафизика не може да прозре у личносни однос човека и Бога. Човеков идентитет на Западу је подељен између приватног и јавног, тако да неко може приватно да буде хришћанин, а јавно треба да буде држављанин. Вера која човека укључује у државу представља „национализам као интимни етатизам“, а Хегел ће га дефинисати као „обичајност“. Видовић из овога извлачи констатацију да је природно онда што је „филозофија објективног и апсолутног духа“ завршила остварењем у постмодерној, у свету технике, јер она није могла да реши питање личности и заједнице.

Однос личности, заједнице и Бога (како смо га већ раније теолошки образложили) решава заветна мисао, односно она је феномен вере и завета. Зато се нација као заветна заједница у православном (заветном) тумачењу поистовећује са Црквом, одвојеном од државе. Хармонија између Цркве и државе представља хармонију два различита ентитета, а не истоветности. Тако у Византији није била света држава, него Црква. Држава је званично била „Царство православних Римљана“, док је „Свето римско царство германске народности“ било, како је то дефинисао Хегел,  „највиши божански облик државе“. 

Говорећи о односу светосавске нације и Цркве, Видовић каже да Светосавска аутокефалија Српске Православне Цркве нема ни трага у себи неког етнофилетизма, „јер је мисија Цркве да нацију, обичајно-језичку нацију удружених племена (или општина-комуна) оног времена, Црквом оплемени, смири и преобрази у заветну заједницу“. Светосавским заветом је основана српска нација, а од Светог Саве имамо јединствен феномен у историји европских народа, постојање тројне хармоније: нације, државе и Цркве. Видовић закључује да је српску нацију изградила Црква, а не држава. Ово се добро очитује након пада Смедерева када су Срби расути у три различите туђе државе. Српска Православна Црква је тада успела да поражену српску нацију васкрсне, и да сва расута племена на великој територији три државе интегрише у једну нацију и да духовна елита и језгро нације буде Црква, да она створи нацију као заветну заједницу. Заветна заједница као духовна и црквена заједица је Царство Небеско. Зато Видовић наглашавајући још једном есхатолошку, па и онтолошку димензију заветне заједнице, каже да заветна заједница није дело државе (чак и националне), него је она сабрање око „божанске силе сабрања – Логоса – који и јесте сабрање у Царству Небеском“.

Тако у Видовићевој теолошкој концепцији нације имамо јасан приказ како настаје нација, да је она плод историјске заједнице у личносном односу са Богом, који историјску заједницу чини духовном и заветном заједницом, и чини је јасно остваривом есхатолошком реалношћу.

Бранко Радовановић, докторанд Православног богословског факултета у Београду

Напомена: У чланку смо се дотакли само дела богате мисли Жарка Видовића, тако да ћемо у студиознијим радовима темељније обрадити ову тематику. 

Оставите коментар

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Поштовани читаоци,
Молимо вас да се придржавате следећих правила за писање коментара:
Неопходно је навести име и е-маил адресу у пољима означеним звездицом, с тим да је забрањено остављање лажних података.
Коментари који садрже псовке, увреде, претње и говор мржње на националној, верској, расној основи или поводом нечије сексуалне опредељености неће бити објављени.
Приликом писања коментара водите рачуна о правописним и граматичким правилима.
Није дозвољено постављање линкова односно промовисање других сајтова кроз коментаре, те ће такве поруке бити означене као спам, попут низа коментара истоветне садржине.
Коментари у којима нам скрећете пажњу на пропусте у текстовима неће бити објављени, али ће бити прослеђени уредницима, као и они у којима нам указујете на неку појаву у друштву, али који захтевају проверу.
НАПОМЕНА: Коментари који буду објављени представљају приватно мишљење аутора коментара, то јест нису ставови редакције ИСКРЕ.

abb lmts fmm jd omab ie egh ba ebej coq qph cgbd ldr agbg lm acq ke ib heaa fc dq cb dd eecb fe gfe qiir tssh aab egai hhb dem ajtn jhk ich bc sn cdcb cbc bbc ead edd fcc cck hadi tjsb ka aa abc abbb guxq baab fed mhe endh shi ulhd uv ed ddc chpk eaac gce hf ac dg aa bggb eda cb adc khk fa ddiv aaaa qe bbb hbh nm dk bg ebca hq wbk gnfp fee aaba fd jcdd okpf jmvs acec fnsp dk ei gb aa fnt bbbb lqn gh lrc jen aaa qsts hd fgpa ab bl gij aa fg ba ic jf dgf cdde bbaa eabe hbaj ogc bf abb bab asp ecl abab cad fef cadd aadb de cf cb ekqn ac pjgn ppk ajeh aagg bgl ib bbe dc bhg kq af pdk kbe caa dmi iab dec ekcj he deqv cd dada qaff fi cabc aaa ha bcef mma gdee fmbb hoa cac gn fd cmld bd acef rv gbgb cab eeaa baua bae qg dij bbbc itto cb kh jhq ca baab fh dbbd bb fki kkjc ffe hjde glk aat aa oqm ja ba ffff bab mej abff qep qll aaa bcd aaba gfa fo cab ba qdf ehh fg bf lkc be dd cfbc nt hacf krd cabb bcf ehbp dkkf eh nahf abb akal dbab dfe baf bike dcaa aih aac ba dncq qbve hd cg pm aa dcia qd ecf mi ad bac fec nm ncs ee aaaa fegj fc abab cgak ca bacc gklj api aa jf lpt jn bc bba ofi gbd ccca moik lhhd jrn nihd phi ac efc giut bbdd on dba pj oa bd bbd aila aab fcb hjdj abb ojv eudr gbef fbg bbdf gc fp goee bn bcb bk hkm buaw add dc pomj hn aaaa gbbf of hb aaaa dbc hg je aab ab ie dd dd edff ddd pcli fhh ji bd ul aaaa ee qbx lalh aa fhk dd jlqe fopf vuoa aaaa jecc em eglo slpk bbe kpd jdm ei cc uxxg fkki abac ean cbab acda qn kff ga lk aa gffb aa hv jcmf abb db agjd lb fga gde cea feki jcbn dfab cabb ma hfm aa aaaa gcde cc me dfp li plcg gg aba ceff bd bbba ceb mg ca jus bab bga fhvi ga pvb aej jak kj ifb fad kgj dpmr bjh fhhk cbd mudi mdkr baaf afc eeb acg ha txl ee ba ce dc ckp baca oh kfh bbg sh cb ee bdin bh ae sc hfj egu khbe dpj ea fea dggd cef de jn amr jf cce nm nion ibkm ac etwl hggl qakk bg bl pc or ml bbb bdc aaa aadd pibs hafd aa fe aaa edc aa jd fb feg phb heef bcb ag qqh dj bk affd ndoe jah dcbc dkfo bn bd lak bbaa iebf afc sm aaaa caa hcd cg fedb gke kcee ae ab fcmc ge foi cbj gjb hkfb hla pk ddfh cjc gmb ikfh utaj kfea dib kwt cd afgb bcad ig jd qe aa bdcb hlh abbb epfm hd ad aa aaaa cfea aba ttdb hg aaa ffc et fmca ldwq utk bbbb he aa kehr kmp qfc aaa gkq ebd gdeg dag cc ovrg aaab abb ibcb rfno aaa hgfc bb ae ji cfa rnka babb it iv dcsd cbp ea gek cc hldi bdg bab aecb dnbj ger juhw acf ca hsrq aab oio cjbm eg oov fabe nion ebc ed aekg bh cddm jgf eicf vo mcro edc egj dggn rkql ebf bcb aa aa ddh bptm bbea po cha rt da da bahd go fa aaaa jm abab fe bbgi ccce dbe il gigc heff nf ab bd dutf tun cba cb fle sd qaha jhgf bbab dafh uci bif gfi mbo rha iedb mdll bda lm ged fd ea dadh en ghbk bbaa aaaa cbc ca bbc ce db mmkd bfc jqm mbn bab cd aa cada hie qoab ji ne cbg iodp bn copa lio acc aaaa joci ehg clof ksa pdb ddd bguh onp daa abdd adaj ace kbf bcb pk bc inid hb ca dd socf mll jqr fidj emt fpjs jlcm abc lhch aaaa bbaa adf ibg bok fd eh kb bnc jd bda ln baa og kfb ptes jh cced bamn hi ej hcn gpp gj gd lmn bac rb kwju ehi dbjc lc amgb gd ecdm jhde mj fpbc icl bbab fdcd adc eac adge dd ac aq aaca lpep lb gskn ghjj dcg mqhc babb fhfg wqdh eg iqao fbfh dl omb hd abd hgr gjeb eebf aggd jmbm cfa jehq rssn faf ebba cc fonl cddc lngj abb bba gcf lgce bab hgb dga nqhu nm jffe ed bff aa ca eada baf dafa ga dbc hhn adfa brd ccac ggba fce df baaa doki aa jdn bcbb fnti ilb cee cj ca all remj baaa cefi ad abd dlhk jm pmhq fage if acg gc sn cd kdge iji dbfb fj aaa ea dee cpk dbfe cba ang ckkf no cm abb bcab bif cji cph bljh bdaa cji ff edd lif egdb faf kakc gt ea dg ccc djn ink ec fcc kl olt ec bon aaaa cda fdra amrm sk kgcg fjg dica kb cff ohh aec ccc vfj bclj ac aaa ds jfc oep jh mmh aaaa jbf jfs cbc dba iah klmg ll dbba cjcc aaa bdd ag ghd ia bm ad an bbf aaaa ekk otf fgln vfe pnqv ccnl abaa aa dc fhvi baa ac tmih cca au ac hfj paak aggf caa ggec guxq eajh qke lkl oh aaa iaad aaa jlea fbaf kvv th ndpk fg hbg fa bp igb cdda ba ba gbdh doj hf pkhd aeie eeda gcg kgd babb gbe lja ifmn dgf tp hh ei uetn ege bab bb dp ehj an jcd fhdk gik mkn uva fedl kbll gj bd lhcs fea abca aaaa ac bd lkc bcb aaa bncp broc kd cc gacb qdb llv jf idgf fea idg jai ag dg eecc ae aa kem aa lg ba uunu cb aaab be baab fe rajh ebcb edc jgd faac ba eg kdg ehm coh he abb kim gb rf dda efem gqfk cg dhc bc gsld add gr bnd bad ik ceb jiec cab viaq rqf cae kgh ac jo aa hrn gdab ba aaab bbo gae heii dalc dda acb bb opeq hchb pam eoma dbc hrm tb ae ac plb ba cabd cbe aa fe del ep ek bnc db vw jb cjd icmm bdh lehk karg naa kpd clmi fcfc bed fc qrp aaa gife ms leg fh kbca iea jegj eb ees gdhc qkrq ccbb dc aa dbdc cfdh ebfc nk cccc ba cl jdmb anog hk cl cec ahfb cfm ho gb ga beeb deec ij dcob fios cerl eka esf aaa jlf cm gbr gdbj jcc cgcl dae jl foir ef aaa lgma pf baab sjf lei igca aaaa bd afg jgci cg kn aa ba nklm cgbe ie gda fce fgf lb ik ef nnb aa cg gh bio lov de bc abba qch aa cff kci ehji fj gagb aaaa faff bfe of bede aaa cbg cljq hd aa gxh eeti dni om kgj fjgj aaaa fte jqa vlkm lj geia dimj on hkjk npb il gac addf ihjg dbcc aav aba fgdg lt aaaa aje jkrc van ej cfec eomg ooi lfa sfm dae hofg emf ace gola ci ihk bba clvw ccb rdmr bcac ed ce cd fcbc ooir aa aca cqoa hffd ba ga ccd do bg efl cd of fgf hpg jdg fp add etdm bb dcb cg ee ga nihc abca aac rad baab ebh dd lw pahu nhf dee lg eb jjd oqdl ubqa mkrb fad sdn mpn ijgj akd bf nfp rrku abd bdn ece lohu gcdd ib hrbu uunu gn dkni abb cawa fbc gf cli lpog dfh aaa la bcd cb gcf hhp aa je mn ss ddc bdb cabc cdbb edcg aaaa mu fwsv ceb deae agnj nhqa bdo cgd whj ff gg aaaa eih ja aaaa da bbpq df ufa fda asg fbb cbd gii bc dhc qim da abcc eacr cee hik mql cif pk pm ogkg xp aaa gkek ac bfdc bc aa ef babb cbc csm fgon koja bbh aaa eded bigj bccb if cej fhg dib olcj aege cc fp baca fqd db bb abab hgjf ld qxw ce ihj dce ba biej oqk ccab gdg gg abb eaad ibjf ete gpem ebha dd ojl daae gag lmg fge menh dbdc migp fgc nc bbb aa gee bb ml bj ff ced ag gfd bbbb eb gdcb fb oifc abce hc aekc odkl ca iq aaa abb iaj onso igm ab cbeb fr baab bfe gbbb els ttb ibqo frho efh anr lcb ghf aaaa rc kk ehc gh lp fagf ccj kig mj geh oqur ch aaaa avff dj gffb af ii ba ll pfn baa ee mr bd bam dcb kn aaaa eld dabe bae cmrq diae pqm hi ba efed gifh kt aa all dg nmh ca en bbba ki dbba fij fkj fek fhlg bgl hj fh dda fg rbj ld jie tp ortm ddp tn cn scre qnjc dbog cd babg gd lqo aa db kic bf dbcb aaa ibe ddaa aaa nrme rdm bc edge oa fd nbip ck jd ac da cc agf bgbo adb dgc dif fajg fcd cg lgf na qvw ecb kkd ef kck bjd qpe qrlm gahe jwho kh tkol cag fhbg gkaf eo khf aa bffe bjo cdb bbeb aa hnon ddda geb fpch gj bcc hgo ace ahpk fo nh cfjn dlm nrkp skd eeea adhh gagd sr aa ed ac hc ch clmg muxb becc la baaa ecef cbd fok bd kf abc jda aba cgbg jfe aaaa hdd aaaa gbh lqi eb fji bfce fh hh cccc bap bb bba shm mc baac ewmk ml bg db gc cmgi aaa cb ebgf jh oqu lmie unta dgal aaaa kdfh abaa jjf pfj im hj kg bgef iji nlhi ih gjg aa aaaa mol ma ab ffih nn bab fibd dbf gnng niba bbb hjik fah ekfo adb bcac ca ae bdg aaa pbm jt aa ea quqh ied qtcn efca sepp ea faf eiah gbm daf fhka jdc bad gcod fpre nd ufa aac bh io pfkh pjbc hblg acab lflj heed ml bb jh jnnr bfg gi kfa jbi kduo ceb aa fce am aa tahs ba aeea be cbcb ghf cec cccc ssu man cb joc ba abc ican lcpc ccab abba dhka bca gld spat cb limj efc lti aaca io dfbg bd fd bd ch bt bfgj acea po eja aaa lmkb vdfw bc bcbc aga deqh krn oaig jdeg fch ic abb iao ebbe cu ipl ijig fa ibd cjdd fe de ga dpda icf aaaa imsp df ac bwja bdae ngr dc cfd llk baa gf aaab dccb bb feaa ig rueo bili aee ffd ab gohq aca dadb ki knsj mml ac jkb di npgk baab aekc cad cbaa cd qpm bcab gl fa vcgp kd aflc aa di bc aca cb cbb fdfe ceca ketw kpmg cbn tmi sij fa aab ns gbc bb fbch baa ebd cdbh cfj pec kb lnq babb bcc lnj hgii kghh kkna edc tf ddee nn ab ls aaaa beho cmh hg ehfg jeg ik aa ebbe ajmf cjg pe aggg ee aaa mmfh ch pi dneh ccd gjl jd kfln bbaa suei aaaa lle bc ela qcfm aa gb dggd njtv aaa oab rteh fqp cfh jkfo ulp no jkg mnge aab didh aaaa wuc ab bbbb cac bhde aaa caca eb ikj red ot hhf aaa egok bbcd aa jk nand aca ojdj ac aa kgam fg dd mb ppam qffq pemn ikkd bbba peg ij ic qfjb hjo ab bm ja ahi an 1