НЕВЕН БАРОВИЋ: Далићу, Модрићу и остали – послушајте „Јасеновац и Градишку Стару“ па нам опет реците да нема ништа спорно у Томпсону!

ИСКРА на Фејсбуку

Фото: intermagazin.rs

Сребро на Светском првенству у фудбалу у Русији и славље у Загребу које је уследило сутрадан у Загребу полако падају у заборав, али не и улога промотера усташтва Марка Перковића Томпсона.

Наступ отворено проусташког певача бацио је сенку на велики успех спортиста.

„Око пола милиона људи у главном граду Хрватске је дочекало освајаче сребра на Светском фудбалском првенству, а атмосфера у граду била је величанствена – барем до тренутка док се на позорницу с нашим фудбалерима није попео певач Марко Перковић Томпсон„, пише хрватски новинар Невен Баровић у колумни на порталу Индеx, коју преносимо у целости и оригиналу.

На дан кад су сви говорили о заједништву, Ватрени су на позорницу позвали пјевача који, најблаже речено, изазива велике подјеле у хрватском друштву.

Наиме, Тхомпсон је омиљени пјевач хрватске (екстремне) деснице и самим тиме је поларизирајућа фигура у ионако дубоко подијељеном хрватском друштву. Да је Тхомпсон итекако проблематичан и изван граница Хрватске, показује и податак да су му у задњих пар година забрањени наступи у Аустрији, Швицарској, Њемачкој, али и Словенији. Посебно је занимљив овај задњи случај, кад је након забране Тхомпсонова концерта у Марибору пјевач тражио да га заштити – државни врх. И Пленковић и Колинда су тада стали у Тхомпсонову обрану, али без успјеха.

Питање о наступу Тхомпсона на дочеку Ватрених постављено је и хрватском изборнику Златку Далићу.

„Играчи су рекли да желе Тхомпсона и Лијепа ли си, и то пјева 95 посто људи, а сад би нам пет посто њих рекло да то не може. Њих пет посто жели све нас преобратити, нека пати кога смета“, рекао је Далић на питање зашто је Тхомпсон био на позорници приликом дочека Ватрених.

Сам Тхомпсон је пак рекао да су га на дочек позвали Лука Модрић, капетан Ватрених, и изборник Златко Далић.

Страни медији расписали се о Тхомпсону који је покварио величанствено славље

Није нимало необично да је појављивање екстремно десног пјевача на дочеку Ватрених упало у очи и страним медијима. Тако је, примјера ради, конзервативни њемачки лист Франкфуртер Аллгемеине Зеитунг Тхомпсона описао као „деснорадикалног љигавца и глорификатора фашизма“, додавши како је његова појава покварила дотад весео дочек ногометаша.

И угледни Финанциал Тимес пише како је Хрватска постигла аутогол позивањем Тхомпсона на дочек репрезентације.

„Перковић, којег Тхомпсон називају по аутоматском оружју, националистички је пјевач који је о геноциду и концлогорима за вријеме Другог свјетског рата, кад су Хрватском владали фашисти, пјевао позитивно. Он је постао популаран кад је Југославија клизнула у рат 1990-их, а његова прва пјесма била је о заштити свог села“, пише Финанциал Тимес.

У страним су медијима у посљедњих тједан дана осванули десеци чланака у којима се проблематизира наступ Тхомпсона на највећем јавном окупљању у повијести неовисне Хрватске.

Знају ли Далић и Модрић што Тхомпсон заправо пјева?

Но ништа од тога не смета ни хрватском изборнику Златку Далићу ни капетану репрезентације Луки Модрићу, баш као ни свима онима који на приговоре о Тхомпсону одговарају с „нека пати кога смета“ и у његову опусу не налазе баш ништа спорно.

Да је Тхомпсон симпатизер усташа, познато је одавно. Примјера ради, његова најпознатија пјесма Бојна Чавоглаве почиње ријечима „За дом спремни“ – усташким поздравом из времена Независне државе Хрватске којом је владао Хитлеров покорни поданик Анте Павелић. Тхомпсон и даље, 23 године након рата, ту пјесму с тим поздравом изводи на својим концертима. Но то није једина пјесма у којој Тхомпсон, увијено или отворено, слави усташки покрет.

Тхомпсон зазива „спуштање густе магле“ – што мислите откуд му та слика?

У пјесми Реци, брате мој Тхомпсон најављује како ће се „опет густа магла спустити“, што је јасна алузија на усташку пјесму Спустила се густа магла, која слави Анту Павелића и усташки покрет.

Носталгија за дједовом кошуљом у пјесми која се зове по Павелићеву цитату

У пјесми Љуту траву на љуту рану, што је готово па израван цитат усташког поглавника Анте Павелића из 1934. године, Тхомпсон пјева „Ону исту нашу кошуљу ми припреми, на таван је стави, за мене је спреми, бит ће она опет и сину по мјери, као што је била мом дједу и мени“, што је јасна алузија на црне кошуље које су носили хрватски фашисти у вријеме НДХ, односно на жељу да се исте кошуље опет врате у употребу.

У пјесми Гени камени, која је дјеломично изведена на дочеку Ватрених у Загребу, Тхомпсон пјева: „Лоша била 45., расула нас преко свијета.“ Зашто је за једног симпатизера усташког покрета лоша била 1945., година коју цијели свијет памти по побједи над нацизмом и фашизмом, није тешко погодити. Наиме, тада су Тхомпсонови фаворити у Другом свјетском рату изгубили, а усташе су побјегле од партизана и савезника и то „преко свијета“ (првенствено у Јужној Америци уз немалу помоћ Католичке цркве).

Најстрашније од свега – Јасеновац и Градишка Стара

Но увјерљиво најстрашнија пјесма коју је Тхомпсон пјевао је Јасеновац и Градишка Стара, пјесма која велича клање Срба у усташким концентрацијским логорима за вријеме Другог свјетског рата.

О каквој се пјесми ради, можда најбоље говори њезин текст:

„Јасеновац и Градишка Стара, то је кућа Максових месара
Кроз Имотски камиони журе, возе црнце Францетића Јуре
У Чапљини клаоница била, пуно Срба Неретва носила

Ој, Неретво, теци низа страну, носи Србе плавоме Јадрану
Ко је мога замислити лани, да ће Божић славит партизани
Ко је река, јеба ли га ћаћа, да се Црна Легија не враћа

Госпе сињска, ако си у стању, узми Стипу, а врати нам Фрању
Ој, Рачане, јеба ти пас матер, и ономе тко је гласа за те
Сјајна звијездо изнад Метковића, поздрави нам Анту Павелића“

Подсјетимо, Индеx је прије пуних 15 година објавио снимку која доказује да је Тхомпсон на својим концертима пјевао пјесму Јасеновац и Градишка Стара, која слави Анту Павелића и усташке злочине над Србима. Тхомпсон је, подсјетимо и на то, прво тврдио да се тога “не сјећа“, али је недуго након тога признао да је дотичну пјесму ипак пјевао и то, да се послужимо Тхомпсоновим ријечима, “свугдје по хрватским трговима и дворанама“.

Далићу, Модрићу и остали – послушајте „Јасеновац и Градишку Стару“ па нам опет реците да нема ништа спорно у Тхомпсону

Након тога је још једном покушао демантирати да је пјевао Јасеновац и Градишку Стару, а Индеx га овом приликом још једном позива да нас тужи ако је неистина да је икада пјевао пјесму која велича Анту Павелића и клање Срба у концентрацијским логорима НДХ.

Овом приликом позивамо и изборника Далића и капетана Луку Модрића, али и све оне који упорно бране Тхомпсонов наступ на дочеку који је требао ујединити Хрватску – послушајте пјесму Јасеновац и Градишка Стара у изведби Марка Перковића Тхомпсона па нам још једном реците да у његову наступу на дочеку Ватрених нема ништа спорно.

intermagazin.rs

Оставите коментар

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Поштовани читаоци,
Молимо вас да се придржавате следећих правила за писање коментара:
Неопходно је навести име и е-маил адресу у пољима означеним звездицом, с тим да је забрањено остављање лажних података.
Коментари који садрже псовке, увреде, претње и говор мржње на националној, верској, расној основи или поводом нечије сексуалне опредељености неће бити објављени.
Приликом писања коментара водите рачуна о правописним и граматичким правилима.
Није дозвољено постављање линкова односно промовисање других сајтова кроз коментаре, те ће такве поруке бити означене као спам, попут низа коментара истоветне садржине.
Коментари у којима нам скрећете пажњу на пропусте у текстовима неће бити објављени, али ће бити прослеђени уредницима, као и они у којима нам указујете на неку појаву у друштву, али који захтевају проверу.
НАПОМЕНА: Коментари који буду објављени представљају приватно мишљење аутора коментара, то јест нису ставови редакције ИСКРЕ.