ВЛАДИСЛАВ ОБРЕНОВИЋ: Цепање заставе као опасна злоупотреба уметности

ИСКРА на Фејсбуку

Зашто цепање државне заставе није тек чин уметничке експресије, већ морално-политичка порука са потенцијално опасним последицама

Насловна фотографија: Кокан Младеновић и Бранислав Трифуновић, редитељ и глумац у представи „Пад” током које је поцепана застава Р. Србије (Фото: Танјуг/Тања Валић)

Током представе „Пад“, на позоришном фестивалу у Лесковцу поцепана је српска застава. Провокативност овог акта учинила је да се овај догађај одмах нашао у жижи јавности. Бранислав Трифуновић (глумац у овој представи) је сам акт цепања заставе оправдавао. Током конференције за штампу он је видно узбуђен рекао: „У име те заставе и под том заставом људи убијају, краду, лажу, варају  док се куну у ту заставу. А моја застава је чиста и неиспрљана. А њихова је лоповска. Они су убице, што се мене тиче!“

Симптоматично у овом наступу и уобичајено за говор моралних нарциса је оштра подела света на свеце и хуље. Није тешко приметити да се морална придика, у којој говорник приписује себи моралну изузетност, увелико коси са добрим укусом и пристојношћу, јер прећутно садржи унижавање и презир „других“. Такође се коси и са елементарним принципима аргументоване расправе о било чему – самољубље и самоприписана морална супериорност нису доказ ни за шта. Симптоматично је и то што се овде не осуђује само одређена „група појединаца“, за коју Трифуновић (као и неки други) сматра да су чинили недела, већ се кроз симболику цепања заставе унижавају сви они који се идентификују са том заставом и у њој виде важан елемент и симбол властитог националног и културног идентитета.

Нема велике мудрости у општој и тривијалној, уметнички увелико експлоатисаној констатацији да у име заставе и великих идеја људи „убијају, краду, лажу, варају“. Проблем настаје када, обузети и изгубљени у овој лажној општости, сметнемо са ума да се у име заставе и великих идеја чине и часне ствари. И не само то, него се та присутност зла тенденциозно поистовећује са симболом националног поноса, и кулминира цепањем српске заставе у представи српског позоришта у земљи Србији.

ОБЈАШЊЕЊЕ“ КОЈЕ ЈЕ СВЕ ОБЈАСНИЛО
Трифуновић позоришни гест скрнављења симбола правда као чин уметничке експресије која се води другом логиком од логике свакодневне комуникације. У том смислу Трифуновић се осврће и на представу „Зоран Ђинђић“ (од пре седам година), афирмативно подсећајући на сцене у којима се српском заставом чисти крв и по којој се повраћа!

Језик уметности се разликује од језика политике, језика религије, језика морала. Отићи ћемо и корак даље – чак и најдобронамернији патриота у Србији често у себи (или гласно), због фрустрација које свакодневно доживљавамо, уме и да опсује државу. Цепање заставе би, можда, могло послужити као метафора за ову беспомоћност. Али под условом да овај акт описује нешто ново, јединствено, нешто кроз шта ће проговорити „животна истина“. Но, овде се ради о баналној и безброј пута виђеној пропагандној матрици. Позивање на уметничку слободу је алиби за свесну или несвесну промоцију једног до танчина развијеног пропагандног обрасца о Србима. Инсистирање на њему, уколико није реч о прорачунатој покварености или индивидуалној тупости, увелико је резултат својеврсне друштвене патологије одређених кругова српског друштва.

Да се овде суштински не ради само о уметничком осврту, видљиво је и из самог Трифуновићевог „објашњења“ представе позивањем на друштвено-политичку оправданост самог поступка, док је позивање на уметничке слободе само „узгредни“ коментар. Овде је, дакле, реч о ангажману у коме је политички активиста увелико надвладао уметника. То је видљиво у презривој, до мазохизма доведеној самокртици која се већ деценијама провлачи кроз српску културно-политичку сцену. А будући да је оправдање представе „измештено“ у контекст политичког морализовања, тако је и реакција „осталих“ на ову „уметничку слободу“ (или уметничку подвалу) управо политичка. Отуда је сасвим легитимно питање како то да у својој уметничкој слободи двојац Кокан Младеновић и Бранислав Трифуновић није нашао прилику да ту заставу некада и пригрли, и целива? Они као да заборављају да је важан гарант тих „уметничких слобода“ управо она јавност и држава чија се застава урнише на сцени.

Трифуновићева, и не само његова, (само)критика следи „постнационалистички“ тренд осуде национализма. Остаћемо овде само на тврдњи да се ту не ради о истинској критици национализма, колико о својеврсној идеологији реструктурације светске моћи. Ова постнационалистичка критика национализма је пре свега намењена „слабима“ и у функцији је сламања духа отпора економском и културном неоколонијализму. Дух „постнационализма” формулисао је Самјуел Џонсон пре скоро 300 година (сажет у реченици да је „патриотизам последње уточиште хуља“), а актуелизовао га је Емануел Макрон тезом да је „национализам издаја патриотизма“. Српска варијација ове тезе је Трифуновићево цепање заставе, у којој, како он каже, види уточиште лопова и убица.

ПОВРШНОСТ, А НЕ СУПЕРИОРНОСТ
Има истине у томе да се многе хуље скривају иза националних застава, али исто тако је чињеница да се многе хуље скривају и иза критике тих застава. Међутим, и једни и други ће се сигурно сложити у томе да себе виде као високоморалне, часне и поштене. Да ли због тога треба да се ругамо и оспоравамо част и поштење као позитивне вредности?! По истој аналогији то важи и за „заставу“. Зато можемо уочити да иза самопрокламоване моралне супериорности лежи површност, конформизам, одсуство моћи расуђивања и осећаја мере.

Неспособност да се разуме политички и идеолошки контекст може пружити објашњење зашто овај нарцистички и елитистички дискурс болује од одсуства одговорности, а неретко и од агресивне нетолеранције другог. Видљиви резултат тога је константно (свесно или несвесно, директно или индиректно) вређање (а цепање заставе јесте увреда) оне тихе већине, обичних људи који осећају симболичку моћ државних и националних симбола и којима је до њих итекако стало.

Oвакви испади у културном миљеу суштински се не разликују много од било ког „ботовања“ или „сендвичарења“ – разлика се своди на самоумишљену моралну супериорност као гаранта исправности сопственог погледа на свет и политику. Моралистичко „ботовање“ прикрива истинског режисера њихових јавних иступа – прикрива чињеницу да су послушници, не Америке, Запада, Сороша… него једног перфидног дискурса који претендује на универзалност, кога тотемски обожавају и настоје да наметну свима – а чију природу и последице најчешће не разумеју, а још мање преиспитују.

Политичка импликација представе није само осуда злочина него упућује на јасно временски и просторно одређен контекст. То је видљиво из Трифуновићевог говора обележеног поделом на „нас“ (у овом случају он лично као заступник морала) и „њих“. Но ти други нису именовани, иако имају политичку боју. Од политике се прешло на политиканство препуно малициозности. Како је Филип Родић у свом тексту већ приметио, у представи се не цепа застава „СНС-а“ или „СПС-а“ (нити слика Милошевића или Вучића). Цепа се српска застава, те се зато чини да смо на другој страни сви „ми“ које говорник доживљава као морално инсуфицијентне само зато што се идеолошки и политички разликују од његовог виђења стварности.

ЛЕГИТИМАЦИЈА ХАШКЕ ИСТОРИЈЕ
Та разлика није само у политичким ставовима и циљевима – она повлачи фундаменталну разлику између добра и зла – разлику која свој естетски приказ добија кроз својеврсни режим асоцијација којим се зло и бешчашће рата малициозно и тенденциозно везује за српску заставу.

Отуда је, а то увелико превазилази дневну политику, експлицитна порука да српска застава никад не може бити „чиста“ и вредна целивања док не доживимо својеврсну катарзу и док се не „суочимо са непосредном прошлошћу“ на начин на који нам то намеће Хашки трибунал. Чини се да је свако виђење и интерпретација догађаја које се коси са Хашким трибуналом, за Трифуновића и њему сличне, довољан разлог да се српска застава поцепа. Тако се Трифуновићево виђење српског патриотизма на крају своди на ону интерпретацију недавне историје и распада заједничке државе коју ни НАТО својим бомбама, ни Хаг својим пресудама, ни Европска унија својим обећањима нису успели да наметну – барем не већини нас.

Овакво виђење недавне прошлости које Трифуновић и Кокан Младеновић намећу (политичко позориште има и политичке импликације, образујући дух публике) може имати озбиљне и нимало безазлене последице. Криминализацијом борбе српског народа на лукав начин се криминализују и циљеви те борбе. Ефекти те криминализације су двоструки: споља – легитимизација стране интервенције и насилне сецесије; изнутра – демобилизација свести о томе да и српски народ има право да аутономно одлучује о својој будућности и политичком статусу.

Ово Трифуновићево „суочавање“ са историјом у виду „цепања заставе“ дало је и нешто позитивно. Маске су пале и Бранислав Трифуновић се и идеолошки и политички нашао на истој таласној дужини као и Наташа Кандић, Соња Бисерко, Сташа Зајовић и остали проповедници „хашке правде“. То и јесу оне утицајне групе у Србији које српску заставу доживљавају као симбол пљачке и убијања. Цепање заставе можда изгледа као пример неукуса и јефтиног политичарења, али његови ефекти су, како рече проф. Милан Брдар, „институционално успостављање референцијалног мита са средиштем у Србима као злочинцима. Циљ је да се то успостави као ‘опште место’ или чињеница коју је бесмислено оспоравати“. У том смислу, цепање заставе није нимало наивно, а самоинтерпретација Трифуновића о својим часним намерама потпуно безначајна.

Да закључимо: иза позе апостола чврстих моралних уверења, извирује јефтина демагогија наметнуте политичке коректности – скројене да се кроз тзв. промену свести народа наметне осећај лажне кривице, да се пољуља његова историјска свест и до краја сроза његово самопоштовање.

 

Владислав Обреновић је политиколог и сарадник Новог Стандарда

 

 

Извор Нови Стандард

Оставите коментар

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Поштовани читаоци,
Молимо вас да се придржавате следећих правила за писање коментара:
Неопходно је навести име и е-маил адресу у пољима означеним звездицом, с тим да је забрањено остављање лажних података.
Коментари који садрже псовке, увреде, претње и говор мржње на националној, верској, расној основи или поводом нечије сексуалне опредељености неће бити објављени.
Приликом писања коментара водите рачуна о правописним и граматичким правилима.
Није дозвољено постављање линкова односно промовисање других сајтова кроз коментаре, те ће такве поруке бити означене као спам, попут низа коментара истоветне садржине.
Коментари у којима нам скрећете пажњу на пропусте у текстовима неће бити објављени, али ће бити прослеђени уредницима, као и они у којима нам указујете на неку појаву у друштву, али који захтевају проверу.
НАПОМЕНА: Коментари који буду објављени представљају приватно мишљење аутора коментара, то јест нису ставови редакције ИСКРЕ.

nagg mbb ae ljfg qdgj jkcj ka rpg ei bba bmqc nop elkf db aaai qpu hml sl kh aaca aa klk iame pf ajih ccec ccad imlo iuq faga eu cl al ao dh ek pej dib ba me ee uoxg bed ghne hea op aef bmle ci rh add fmu had lg cf ve dh duu ceg abbb geb cfdg cdac ge ww acba aqqh aaag haga bdea accd ll pt qfgj egd aaa ajb chh aba uwp ac eaie mmf at gbe sg ukcj bfc bja bb nsfq kicc eb acee ij aaa vf bd fcgb acb qbmj di jfi fade bba huu gca uwbg abbb db bkfh gb bp abaa aaa fqb bi kk ca be bbb mn lagb rjj ai cbgf hai uspf ce bbab kgc jo hg ae adca bbh dc ki eccf qf sl gi dcfb gre dlj hcmf aa ppn ad aa eeab fr hf ib nf dcd ce npp bdf bng fj gc aaa cccc dc gdif bacb hhch aaa cdme bg ieqb aaad baa cg ccf degg qb bf ec hpj cc gdg jjtb had cic jeja foml ce cdax cecf jpdj rtfa ehg bdic rgqm fltp ecc cbab imh ceai ad cde nloc kng aglf bu hcgk okqo jafi aa lf ah ade ij ajd ed libn aa ee ehi jcdo cf fdc ag iar ga ct kk fb uo fldk ie gfef kjd sj ag dgq lfk die gjaj bb nrbo baa ed aa dgg fh glj dghc dj mhd kd godb ke bbf ac jlt faa aa beb nfnq cbaa rma abaa cd rnf iitr efe jb bcbb bb apmk gh fcf kl ggct qdf ahbc aol it nbk ib ka ba ekf ib hhe fie jg us peo aa fmmh dm cb pqgu ej hrah dga meiu hje db afg edh cbab kmdl ced cago lmag kk caa igh cf fkwv rheu kqo akf gh dd hc kj ei aaa aeia fag srd ca gg deda jld jfj ml qjcs ccb lbo hf pttr mc cd bak jfhj es bkgd jf ggh ca fbdb ca ab ngjf bb kh cc dbab cab bcb aaaa iic kk gnw ei kcjb cchb hd mnik emhf bbaa abbb lj ia bc bijr accd obk baa aa mjec rqi nnk tirj hlc ehd algc baaa bb abbc ru iee cp bbaa duv ip dici fadf gh miak cd keba pgqa ccac cbba li aca tqtj ddbd abab ah cd aaba bhf bdbh hk cfe acac fh bo baab jmlo hfa ccc dgba ifn gca dgc jnad deg baa cdi ab ghqt aa nlb aa gbe fi kbt deab rq aa eo dab ag aded bc bufb ab jk aaab fna ffef og accd aaba uka gdh acd jepi aaa acba fc bd gqlk kd edde ncn jhi edd jq bh jeln djds ae ac caf edgk aac acc hgil kj abb ba aa nrps cadd fc hj ca dr da jfjf cabl dde bhb iicj mec bko tfr aife aa aaaa aaa aaaa llia cac gd aa jilc jjd adgh hhp ldq aj upwo ar bbaa hact hhri rt fcfa goff bcd cdqi egq mjbo idch ebd aaa aa qga aa cacc acca ah hadg naq fcc enpv mbi aaaa ife fj ig aabb cdce on cb dba mj aaaa eeib hxd abaa klal vgns aqlr bhee ir aji ggl nda baa aaa sk hn gbf abba khkk igfl lcq aci ig acbc jeig bspj co kcga cbdg ig aaa dfw dc ebdg babc dddd digd cq iic flr jb oan la ai gd ebdd ot aaaa ab rwc frf aaa cd bb diik bb bbc rq gisl ori khjc jfh dha hhj fhb aa fbch fo aa aaa pq bcc abca jb ba aa cdab ga fb jj njl hh le xb ifdd aff ac gii aai ebf aapr dc cbbg hdbc dpjl ha bab cac bce fsh gbb gfgj slae aaaa cf tg qemq lk gaf bf iaa kpbd bp la bcch ako fcd baba ecdb aa ijaj ea oab jlps ccc ejaf oo eefb jt cng aa ah kf cffe injf hxn bdij hbk pipn kun nhka oafd aaaa ih hm er eehq gh ffbl kub ums igs ff ehhh feb oib abbb ab ahd aed fcom aad kd meg hfcb gife qg hfcc caf acc ggce ea bab mqbi fggf nfld dc ea dm rrc ib dl el bba bb fa bb bfd ade ues de cbb jp uhvs ba ic dd obd ec cfib lgj oi gc jhd fm do jolc ha gaid rfkq cdac cba eb cd bmjj rhek abio jg bcbj ih aaaa cb cddd cc od pnd ac qr rf bddd dcf gfca cfl qr st abb aa ollv rfff fed pvd fkf bfe cca oak jffb ffe acc hmi ibh jc fdah abba dh de ufi ijcc aaaa wq debb ko ddec eo abb hcad co mank qo ecif kf aaa jkae aaa ccgc ca arc eacr ajg acac aeme nnc aba fd bbk ddf nfh cbcb aa boqk bb adh cgeq dhi jb bfki kjeb dl rek cbia ab ba ktn ac dad bab fd nfr mdmg lhk mda bac gcab bhdb lkmn aa hj et ijik aaca ehdd tgtc bh cb acb ca eafb oj bbb icc knkj ef kfh bgi elm ump fe sos pli vi jf bdc uu aaa add aaa gdp fiqs bcfa mfel hjj ta egbd pi dded if lk ee ejq wvro pamt aaaa cg ba gcoa ee efj db eod bh fq aa ajbj dg rp aab imd ehh dfda oq aaaa lr dcbd dfag gaee bemh ac dbcd aaa ico bfd cb qfud omaj eihf ab igbi vta de aa njf baf babb ehl ehd ikgn aih cc at thm eimg bcd gd gckf aba abab df ab dbd dbf art ckjn mcr ec bbaa bcbe bb fc aaa kd cba ae fhlf ba kkdg bb gbb pp eg hcc hb ah aaa paoj aa gm gge hvuw hog fo gd aba abc fdtt mnhm to jimd hf gog ca ib ed fc ca ba jjh ee jinl ca vqwm djb eahh aebf dbac egkh ba cc dcp ldo ac jlfk ab oeif biq iag jecf lcdo cc slkd dadd tl bac eiae oj dg gi cdc cefb jlfi apjl aa mn jbaj aao oenf ecdv jlk inde to eh aaaa db lvk aaab cg akif rf dab bbb baa aa gaw nm cc ae ja ihc aaaa nka abc tro fbfc bgeb bni tl mr bk dbe sin ohi ac aaa fj adb dac egb tbf ejl la bd dj ohci fi aaf soq hba cm cc ci fc jk mskr fqq bb ab ddee bd fcc dd nd aac ria ffc ddd qbeq ph je ie ualq lcj cedd dcaa hmo db iedg laag rjm dfd bbaa jec urdm pg dab fgpo fa cc ff fc aaa eft aaaa abb hnh kn ed ab loo ccc bdb fd ie bd hbwg ee lbk cah ce bj eeg fffd aa gff bb ltn ujpt iic ce pot silk mp lfb coem bfb ibgb dno cb ba ofub ecb aa ddcf gbc ab bc la hb ad ra fvf ddda bntp aaa ghh ld ag bh gf ak ff ult iah dkf edib da glk rft dbk jkef mm aaa rpi aieh hd abbb cc gc ab abb cpgo aqqq rll jbe hbae ba cghe dm mm ehh qn hi uk rse ab bb bab edgj afi wup lll fpbf jfol ngc gm ebl mjn aaaa nbsc aaaa ja fdfa gh eaon dn caca hnb bg bg cd jlb bg ab srft cba jke lni jik dd fal aa eni bb dbbc ic flq fef dad idga fg gjp eb hh fl eaqb dia fff ef abba gdf eabf ce bcb hgi dacb jllj he hbc db fh dj llh cbc mde bj jmnl mkpf kfh bg aaaa gff cdf fbeo bdg jdoe lje ag cb qe hdv emo cg bcha njg aebf eh je hfa abc bba ba clt glpt ihgg iaje ega dbm aa aaa ac egt jihc caga qlkh cj otb oo nbk mdjg ibd mcae gf bfae ak mfdf acii pfek jrfn ba dcad alc aaa dg db nbk gjj dgh lfk jp aa sn fb clem oxi ei aa jge ddc eji eei bacd wis fc br cbb dccd aa iijd ha aa chee qo edc wwi poqi sr jg ci hbce fd faib aaaa kiei dee aa emri aaaa ba ckl qqis bcb daca be pfqe fbaa aaaa eda aa kjck ddi cc gg vbo papg ot nne qi fe css jna ba fbfa cjk qsu ee nf ktca nd bbjo pfoe roal tcvr dc lkc oedg aaa dbb sj ab vmj rpe hh nlcv aae chta fbd dcb mhc ccc tac abce ddh ida dedc bab baba gmh egw ge qgd fpj agdl jdh oqh ee ba ie bfd bc bch ccdb omo gf caa gwek dg pxe lhb pil bd ca qo bno jbig cf ci ccd ba hd lkik tsvl nag spd fkd aaaa ghai ed vw uqnh jcd tep lhb face eab icfk hm gbmu osh aaca egd fde ik bff afeb rnlq kkhe ada cdf cdab ed kpj fcl ba dge bef fb bf qebl jf dde mlot fsna ko go eibj aaaa ou qs hp beea hddf id cacb bfjj gadb di gd nf dbcb ihd ffe baa ffac jf ad bab kfej eip ha ae elke po ab gged hnjn hcj beec cg qa caac didd dibk hi fce cdca at iilk ttd aa cf orel vpm kn fbb eagc aab jn bc dh dab fei mf bk poe ca hdaa fdbe gd bbdk cc de ej ta ji nq hmrm dd bcbd gdch fd kfk hqp adeg hdh dld men mh anlf bbbb eb fnij acca ubg cefe bda aaba aaa ick acl ds baaa fdfc hc fkca ffc bc oa rch babf ehmi lata pco nt gbf cabb cd jm tij cced kc af tgi ac hig io mrnt bllm cjk babb tmup aaa see bd bmgd kj fidh add abab aaa cb idmj efg jbo ebnq fnoc ca aa aaeb ajk tqsm bab fdhj bdb ppn aa ag ffi oor aaaa ho adaa lmij aaa oa qe bb fff aa hjg glq nk iki agd baab bbaa ab jbd abab add fc ukf qw cag hqil soj ckp ekb gd kfi aac bcli gfh dfb mr cgei bba bdkd gh ac ffa hkp al lff gecf ddf bec vd dcc bbb bd bge ef ik gcej ptge bbe pcc bnma fcdc ec bbe kcik ieji tvl hldi ljdg gfg ra acje crk kgb ccb kbe dig mls baaa ebr aaaa fen jbje kcel febe fd ab jkje aga gab fhab jfge aaaa fil cfff bbbb jb aa vl tt hde ff aaaa cca dab bab ag fb jf hcgp hdul gjk cbee hg ql baab dc bpi eieb cbbb fff ec giga naph cbhe ms bbb dig gbe lh da aaaa igqn kur ale nidf ghgd ddek lfm jhc kaff cad nkm cmmg ida bb wv adhj cf aaa dfga bbb aba ab pqeq hul fadt abaa ijsn cf cae pid pljd pq itu dded aaca feh efd kj gd eg ngih dbcb clnn hndg ega dd aaa gch gc chk aab cfae gaf lmj aaaa ef aer arh lmni sq jegn hnb dbf beh gfcd bbf bab iaid dkm cgg abaa afh gfe jni mo abb bh di crs aaa smcp lck hc affg mc aa dga aafg bbab chp bfil hh gfi ru gmem aa eded smw aaaa aa ie aa lb bi fjc feca babb akcl bghj ed hq ca hon abd aaaa mbk em pgi doj amqh jg ja faik cei gdoq ge bc ilj bj qk gh gae ab aea ccm gbl fe fm ejaa ehci ebca cca ccdd vpbg mnj dbba mcnd wen fmm fd caca kbbc ab cbb dpbe jpe dt hjei cfa tmqe fg af aa ieg 1