Иако на први поглед делује да га карактерише једноставан и сведен визуелни стил, „Енклава” је филм на који може да се односи синтагма „велико филмско дело”, јер визуелни доживљај сцена и кадрова постаје део гледаочевог сећања који наставља да комуницира са његовом подсвешћу. „Енклава” је велико, рекао бих епско ремек дело због којег се, на крају филма, гледалац не стиди својих суза.
Овако је о филму „Енклава” сценаристе, редитеља и продуцента Горана Радовановића, у свом ауторском тексту написао немачки критичар Лотар Штрук. Он је уједно и један од аутора књиге есеја која ће уз оригиналну верзију сценарија према којем је снимљен Радовановићев филм, бити објављена у Србији до краја године. Међу онима који раде на настанку овог неуобичајеног филмско-есејистичког штива инспирисаног „Енклавом” јесу и аустријски писац Петер Хандке, амерички писац и професор књижевности Скот Абот, канадски професор Стивен Таубенек и наш књижевник и преводилац Жарко Радаковић.
Један од наших најбољих овогодишњих филмова, у којем Радовановић уз пуну ауторску одговорност, са великим сензибилитетом, естетски префињено, заједно са својим филмским јунацима, али и гледаоцима филма, урања у свет свакодневне животне несигурности у српској енклави на КиМ, премијеру имао је на београдском Фесту на којем му је припала награда филмских критичара Српског огранка Фипресци.
После четири месеца приказивања у домаћим биоскопима у којима се домаћи филм са драмским набојима изузетно тешко пробија, „Енклава” је постигла прави рекорд – више од тридесет хиљада гледалаца! Уследила је потом и светска премијера на филмском фестивалу А категорије у Москви, где је Радовановићев филм освојио велику награду публике. Недавно, на Фестивалу филмског сценарија у Врњачкој Бањи, Радовановић је за сценарио филма „Енклава” освојио прву награду добиши и једно веома тачно и прецизно образложење жирија. А оно гласи: „Сценариста Радовановић изузетно суптилним поступком анализира једну од најосетљивијих тема у нашем друштву, а потом ову тему редитељ Радовановић једнако импресивним визуелним стилом претвара у вишеслојно филмско дело. Микросвет, у коме се преплићу судбине и однос два дечака, убојитије говори него било каква документарна форма о егзодусу читавог једног народа”… У петак вече у Нишу, на чувеним фестивалским „Глумачким сусретима”, главним јунацима овог филма –косовскометохијским дечацима Филипу Шубарићу и Денису Мурићу, стручни жири додељује специјалне награде за изузетне глумачке креације. Сада следи учешће „Енклаве” на филмским фестивалима у Монтреалу (Канада), Хаифи (Израел), Анталији (Турска), Каиру (Египат)…
Снага архетипске емоције коју носи овај Радовановићев филм, а која се са лакоћом прелива и на интернационално гледалиште, последице су поетике сценарија и резултат сензибилне режије. Радовановић неће пропустити а да не истакне да је у његову режију уткана и сарадња са неким од највећих уметника савременог европског филма: композиторком Елени Кариндру, сценографом Владиславом Лашићем и монтажером Андријом Зафрановићем…
„Драго ми је да је косовски проблем као једна од најосетљивијих тема у нашем друштву путем нашег филма присутно на многим фестивалима широм света и драго ми је да инострана публика на наш филм реагује као и публика у Београду, Звечану или Грачаници. Једноставно, емотивни набој толико је снажан да нашем филму даје универзално значење читљиво људима широм света”, каже за „Политику” Горан Радовановић, поласкан што је његово ауторско филмско дело послужило и као полазни мотив за настанак књиге есеја…
У септембру у Хаифи
Филм „Енклава” ће крајем септембра отворити такмичарски програм 31. Међународног фестивала у Хаифи. Пнина Блајер, легендарна уметничка директорка ове најугледније израелске филмске манифестације, потврђује за „Политику” да је Радовановићев филм одабрала за такмичарски програм „без иједног секунда дилеме“.
Блајерова је одлучила да у оквиру фестивала приреди и још једну посебну пројекцију „Енклаве”, специјално за групу јеврејских и арапских редитеља који ће после гледања филма, заједно са Гораном Радовановићем, моћи да учествују и у панел дискусији…
Тагови: Горан Радовановић, Енклава, Жарко Радаковић, Петер Хандке, Скот Абот, Филм