Руска православна црква практично је прекинула дипломатске односе са Васељенском патријаршијом. То се могло и очекивати, након што је патријарх Бартоломеј послао своје легате – егзархе у Украјину који ће припремити терен за давање аутокефалности једној од неканонској цркава на територији РПЦ изазвала шокирала је цео православни свет.
РПЦ више неће учествовати у структурама на чијем челу се налази васељенски патријарх, нити ће га помињати у својим молитвама, одлучио је Синод РПЦ у петак на ванредној седници, након што се патријарх Вартоломеј против свих канона који су вековима важили у православном свету умешао у унутрашње ствари аутокефалне Руске православне цркве.
Одлуку патријарха Вартоломеја већ су осудили јерусалимски патријарх, Пољска и Белоруска православна црква, а очекује се и сазивање великог сабора помесних цркава који ће расправљати на ту тему.
Спутњик је потражио мишљење свештеника РПЦ, историчара религије и политиколога… Питали смо их какве последице још може имати неканонска одлука Васељенске патријаршије и да ли смо на прагу новог раскола православне цркве.
Александар Шчипков, заменик председника Одељења Синода Московске патријаршије за сарадњу са јавношћу и медијима:
Патријарх Вартоломеј је опседнут идејом источног папизма. Он сања да постане једини поглавар целог васељенског православља, као што је случај са Римокатоличком црквом… Украјина је канонска територија Московске патријаршије. Према правилима Другог васељенског сабора, епископи немају право да улазе на туђу територију без дозволе. У овом случају два егзарха, Данил и Иларион су послати у Кијев без договора са патријархом Кирилом и митрополитом Онуфријем. То је директно кршење древних правила. Зато ја то оцењујем као директну објаву рата.
Александар Волков, портпарол патријарха московског и целе Русије:
Треба разумети да ми не говоримо о неким политичким променама, променама владајуће партије, већ о судбинама милиона верника који свакодневно иду у цркву и који ће се у том случају суочити са тешким ситуацијама у будућности. Можемо претпоставити да ће се људи наћи у незамисливој позицији у реализацији својих верских слобода. Да ће се људи који нису спремни да прихвате ситуацију коју намећу украјинске власти и спољне силе, наћи ван правне равни, ван поља религијских слобода. Плашимо се да то може бити почетак неког новог прогона цркве и верника по принципу: „Ко није с нама“, тај је против нас, што је потпуно недопустиво. До последње секунде ћемо веровати и надати се да ће здрав разум у свим главама превладати.
Всеволд Чаплин, протојереј Руске православне цркве (лични став):
Право је време за одлучне акције које ће спречити даље безакоње. Очигледно да је и Руској и Српској цркви објављен хибридни верски рат и потребно је напокон превладати ту инерцију дипломатије осмеха и грљења са Васељенском патријаршијом која трује нашу веру и црквеност већ скоро 100 година. Она све више иде путем јереси. Ту јерес треба осудити, треба је одсећи од тела православне цркве. И уместо тих јеретика успоставити у Константинопољу нову, праву Васељенску патријаршију. Украјинском народу треба јасно рећи да је Васељенска патријаршија јеретичка и да не треба ићи у њихове цркве. Потпуно је могућ и потребан међуцрквени суд над Васељенском патријаршијом, над том јереси источног папизма.
Православни филозоф Аркадиј Малер:
Константинопољ може почети бесконачно да одлаже томос, да нас све време држи на нишану, води рат живаца, док ми са њима нећемо одржавати односе. То може трајати дуго времена, деценијама. Ми ћемо успоставити са њима односе тек када они повуку екзархе и званично објаве да немају намеру да дају аутокефалност Украјини. За њих је то врло озбиљна ситуација, иако са стране може да изгледа да су они равнодушни. Није им пријатно, нити желе да их половина читаве светске православне пастве (верници РПЦ) игнорише. Они ће се увредити, међутим, сами су започели тај рат. Пошто нису потпуно самостални, пошто иза њих стоји амерички лоби, они ће их слушати и покушати да изађу из воде максимално чисти.
Јуриј Табак, историчар религије:
У току је неканонски преседан у историји цркве. За аутокефалност се може обраћати канонска црква, а она се није обраћала. Једина канонска црква је Украјинска православна црква Московске патријаршије, обе друге цркве кијевске патријаршије су неканонске. Друге цркве их нису признале…
РПЦ има јаке везе са другим црквама и може да покрене политичке акције и на маргинама да разговара са другим црквама, договарајући се са њима да и они прекину односе са Васељенском патријаршијом и можда формирају неку нову заједницу православних цркава, због нарушавања историјских правила од стране Васељенске патријаршије. У сваком случају, то неће бити скоро. Ситуација је врло озбиљна и на крају може довести до измене читаве православне, црквене заједнице.
Роман Силантјев, историчар религије:
Ово ће срушити цео систем канонских граница канонских територија и Руска православна црква ће, на пример, добити право да формира своје општине на територији која је раније канонски припадала Васељенској патријаршији. Не искључујем да ту организацију, узимајући у обзир правац којим се креће, прогласе јеретичком. Није само да се РПЦ не свиђа њен став. Не мислим да може доћи до неког раскола као што је то био онај из 1054. године, јер Константинопољ има мали број верника. Тим пре што на Вартоломејево место може да дође неки други патријарх.
Андреј Суздаљцев, политички експерт:
Крше се апсолутно сви канони. На крају се то може окренути верским ратом. Негде ће запленити имовину, негде одузети или уништити цркве Московске патријаршије и заменити их константинопољским, односно аутокефалним. У томе је ствар. И неће сви пристати на то. Тиме се распирује прави верски рат уочи председничких избора у Украјини.
Павел Салин, политички експерт:
У овом тренутку је мало вероватан верски конфликт, јер има мало људи у Русији и Украјини којима је религија на првом месту. Међутим, свашта може да се деси. На примеру Донбаса видимо да рат може да букне тамо рат где се најмање надамо.