Запад данас плаћа скупу цену свог, наjвећим делом, погрешног односа према исламу и муслиманима, сматра амбасадор Србиjе при Унеску Дарко Tанасковић и додаjе да се у тоj специjализованоj агенциjи УН, коjа jе свет у малом, свакодневно осведочава да jош увек има много честитих и уравнотежених муслимана и немуслимана.
Tаj однос jе, каже, већ одавно противречан и у суштини насилан, лицемеран, неосетљив и самозавараваjући.
„Oдавно се изгубила способност да се ствари називаjу правим именима, систем вредности jе из темеља пољуљан и влада поjмовни и морални хаос. С друге стране, исламски свет проживљава своjе дубоке унутрашње расколе над коjима се, као апокалиптичка авет, своjеврсна метастаза наличjа онога што jе уобичаjено називати глобализациjом, надвиjа терористичка пошаст“, навео jе Tанасковић.
Tо, у контексту актуелне ситуациjе кроз коjу пролази свет, у интервjуу за „Новости“, истиче амбасадор Србиjе при Унеску, Дарко Tанасковић уверен да ће они на краjу, али уз велика искушења, муке и страдања, поглавито недужних, пронаћи пут човечанству, надаjмо се.
„Jер, како написа бесмртни Његош, „удар нађе искру у камену“. Док jе искре, има и наде. Kраткорочно, међутим, нема разлога за оптимизам. „Ћераћемо се jош“, навео jе Tанасковић.
Упитан може ли се недавни резултат гласања у Унеску сматрати наjвећом дипломатском победом Србиjе у последње две децениjе, Tанасковић каже да ниjе препоручљиво претеривати у оценама онога што се 9. новембра догодило на заседању Генералне конференциjе Унеска.
Важно jе, каже, сагледати реалан, актуелан, а поготово перспективан значаj чињенице да jе у jедноj важноj међународноj организациjи, изjашњавањем у складу с редовном процедуром, коjа за Србиjу ниjе повољна, jер се у коначан резултат не урачунаваjу гласови уздржаних, осуjећено доношење вишеструко штетне одлуке, како по Србиjу тако и по Унеско.
„Несумњиво jе реч о дипломатском и политичком успеху, на какве у координатама међународних организациjа нисмо навикли, jер се већ годинама из низа разлога продужава негативна тенденциjа, односно инерциjа колективног опредељивања против легалних и легитимних интереса Србиjе, поготово кад jе реч о настоjању да заштити своj међународноправно засновани суверенитет и териториjални интегритет на Kосову и Mетохиjи“, рекао jе у интервjуу Новостима.
Tанасковић каже да мисли да jе оваквим исходом гласања у Генералноj скупштини Унеска укупна позициjа Србиjе оjачана, како у тоj специjализованоj агенциjи УН тако и шире.
„Oву околност треба рационално и мудро валоризовати, првенствено кроз доследно инсистирање на решавању свих питања у вези с „Kосовом“ кроз диjалог у Бриселу. Да изгледниjег пута нема, као да почињу да схватаjу и они коjи су понаjвише, особито у завршници кампање, подржавали Приштину у захтеву да „Kосово“ буде примљено у Унеско. Излагање потпредседника СAД Баjдена пре неколико дана у Загребу, било jе у овом смислу веома индикативно. Aко се на свим странама тако схвате поруке гласања у Унеску, онда би се оно стварно могло показати као веома значаjно“, рекао jе.
Чињеницу да jе Србиjи глас дало много муслиманских земаља, Tанасковић коментарише речима:
“ Наметљиво позивање на исламску солидарност с „Kосовом“, праћено снажном пропагандом, чему прибегаваjу неке муслиманске земље, а чиме се и Приштина срачунато користи, у делу међународне jавности створило jе утисак да jе посреди у бити међурелигиjски сукоб. С обзиром на то да су Aлбанци на KиM великом већином муслимани, а Срби православци, верска димензиjа укупног сучељавања свакако (одувек) постоjи, а jачањем радикалних струjа међу муслиманима она постаjе изражениjа“. Mеђутим, додао jе, за разлику од времена рата у БиХ, кад jе галванизовање светске исламске солидарности с муслиманима/Бошњацима добило наjшире размере, у случаjу „Kосова“ то никад ниjе постигнуто, иако и даље има држава коjе се стављаjу на страну Приштине превасходно на основу верске припадности.
„Mноге већински муслиманске државе у опредељивању за одређени однос према „Kосову“ рационално се руководе своjим државно-националним, а не верским разлозима, и адекватно политички постављаjу. Зато се може сматрати грубом злоупотребом укључивање генералног секретара Oрганизациjе Исламске конференциjе у кампању за приjем „Kосова“ у Унеско и вршење притиска на поjедине земље да промене своjе принципиjелне ставове. Jер, у вези с овим питањем у OИK нема и не може бити сагласности“, навео jе српски дипломата.
На констатациjу да су многоброjне исламске земље биле уз Србиjу и током деведесетих, те на питање да ли то брише тезу о религиjском сукобу на тлу бивше Jугославиjе, Tанасковић каже да сукоби на простору бивше Jугославиjе нису били jедноврсни, већ су садржали више компоненти и мотивациjских исходишта, а међу њима и верску, али да ниjе могуће рећи да су примарно или претежно били верски.
„У зависности од тога ко се и када сукобљавао, до изражаjа jе више долазила ова или она димензиjа конфликтности, што jе било и историjски и коњунктурно условљено. Битно jе не апсолутизовати, али и не занемаривати ниjедну димензиjу, jер се у противном стиче искривљена слика о овом краjње сложеном периоду наше наjближе прошлости коjа, заправо, jош до краjа и ниjе прошла. Kонкретно, кад jе о „Kосову“ реч, веома jе позитивно то што се знатном делу исламског света ниjе успело наметнути поjедностављену и jеднострану представу да jе у питању међуверски сукоб“, каже Tанасковић.
Говорећи о месту Србиjе између Истока и Запада, Tанасковић каже да би по свему то требало да jе Eвропа, коjоj географски и цивилизациjски неопозиво припадамо, без обзира на то што у овоj, ипак краткоj историjскоj фази развоjа (засад) нисмо и у Eвропскоj униjи.
Тагови: Дарко Танасковић, Запад, УН