Светиња у којој се, према вјеровању хришћана, налази празан Христов гроб и у којој се сваке године на Велику суботу појављује пламен благодатног огња, требало би да буде реконструисана до почетка сљедеће године.
Обнова Цркве Гроба Господњег, Кувуклије, која се налази под сводовима Цркве Христовог васкрсења у Јерусалиму, како је најављено, почиње одмах послије прославе Васкрса. Најсветије мјесто хришћанства, у којем се, према вјеровању, налази празан Христов гроб и гдје се сваке године на Велику суботу током молитве јерусалимског патријарха појављује пламен благодатног огња, требало би да буде реконструисана до почетка сљедеће године. Очекује се да ће радови трајати око осам мјесеци, током којих ће челична конструкција капеле бити ојачана, поломљени дијелови замијењени, а мермерне плоче у унутрашњости очишћене. Последња обнова била је 1810. године. Радове ће финансирати три највеће хришћанске деноминације које свакодневно служе литургије у цркви – православни Грци и Јермени, као и католици, али се очекују и донације. Медији су објавили да ће радове финансијски помоћи и јордански краљ Абдулах Други. Светилиште ће бити отворено за посјетиоце и током обнове.
Кувуклија, како објашњава Владан Сеферовић из поклоничке агенције Српске православне цркве „Доброчинство”, веома је мала и испред ње су стално редови поклоника који чекају да уђу на ово свето мјесто.
– Када се уђе у капелу, из параклиса посвећеног анђелу који је сједио на гробу Господњем, улази се у мјесто гдје је Христов гроб. Ту може да стане свега троје-четворо људи и дозвољава се само кратко задржавање од петнаестак секунди. У капели је увијек неко од монаха из Јерусалимске патријаршије. На Велику суботу, за дочек благодатног огња у Кувуклију улази само јерусалимски патријарх – објашњава Владан Сеферовић.
Он истиче да је изузетан благослов бити у Цркви Христовог васкрсења у Светој земљи за вријеме дочека благодатног огња, у тренутку када јерусалимски патријарх изађе из капеле са упаљеним свећама у рукама. Иначе, у јутро Велике суботе гасе се сва кандила у храму, а посебна комисија проверава да у Кувуклији нема ничега чиме би се вештачки могао изазвати пламен. Затим, јерусалимски патријарх обучен само у бијели хитон, у знак понизности, улази у капелу са снопом неупаљених свећа. Током посебне молитве коју он изговара, пламен се, како се вјерује, појављује на чудесан начин и свједочанство је Христовог васкрсења.
– Пламен благодатног огња брзо се шири, хиљаде неупаљених свећа у рукама вјерника почињу да горе и чини вам се да је та ватра свуда око вас. Тај пламен стићи ће до сваког вјерника, и оних који су ван цркве. Од прошле године, као што знамо, из Јерусалима се у специјалним лампама доноси и у Србију и преноси даље, у храмове СПЦ широм наше земље и региона – каже Сеферовић.
Он, међутим, наглашава да је последњих десетак година стићи до Цркве Христовог васкрсења на Велику суботу изузетно напорно, па и неизвјесно. Из безбједносних разлога, израелска војска и полиција ка цркви у Старом граду пропуштају селективно само мање групе вјерника, по неколико десетина њих. А на уским улицама Старог града буде више хиљада поклоника из цијелог свијета.
– Већ на Велики петак, послије службе, око два сата иза поноћи по локалном времену, Стари град је готово потпуно блокиран. Страдалним путем, којим је прошао Христ носећи крст ка мјесту распећа на брду Голгота, непрекидно пролазе хиљаде хришћана, не само православних већ и католика, који сваког петка пролазе Страдалним путем, али и монофизита, копта… У великој гужви, можда двадесетак одсто поклоника који са „Доброчинством” долазе у Свету земљу о Васкрсу успије да стигне до Цркве Христовог васкрсења. У самој цркви, према мојој слободној процјени, на Велику суботу буде око 3.000 вјерника – напомиње Сеферовић.
Са поклоничком агенцијом Српске православне цркве „Доброчинство” обично у Јерусалим о Васкрсу путује стотинак вјерника. Ове године било их је укупно 106. Међутим, организатори у програму пута обавезно нагласе да не могу да обезбиједе сигуран улазак у Цркву Васкрсења Господњег на Велику суботу, за дочек благодатног огња.
Тагови: Исус Христ, Јерусалим