Потезање најтеже артиљерије против неистомишљеника, страних плаћеника и аутошовиниста, са једне стране, и великосрпских четника и геноцидних фашиста, са друге, постало је нека врста нове нормалности у Србији. Недавно је чак и реч „кроатофил” добила негативно значење, иако у преводу значи љубав према Хрватима. Свеједно је проглашена говором мржње у једној свађи прве и друге Србије, на релацији Ратко Дмитровић – НУНС. НУНС је директора „Новости” оптужио за говор мржње зато што је њихову колегиницу назвао кроатофилом.
А како стоје ствари са увредама које се упућују већинском народу? Никада ниједна невладина организација никога није пријавила за говор мржње према Србима.
Ниједном суду у Србији није запао случај у ком би морао да утврди да ли постоји „антисрпски говор мржње”. „Политика” је проверила – у пракси повереника за заштиту равноправности, до сада није поднета ниједна притужба за говор мржње према већинском становништву.
Како је то могуће, када је јавни говор преплављен мржњом? Социолог Слободан Антонић тврди да код нас постоје сајтови на којим доминира „типичан антисрпски и шовинистички дискурс” и обимно цитира са једног од њих, Аутономија.инфо, на ком је Србија концентрација зла на невеликом простору, пустош, свињац, дубоко дегенерисано друштво, прљаво. Србе описују као „примитивни народ”, „људе чудних физиономија и неартикулисаног језика”, којима ће у будућности „ноге бити све краће, а погледи све тупљи”. Зар то нису примери говора мржње?
Активисти људских права кажу да је „говор мржње“ код нас уведен како би се одређене групе у друштву боље заштитиле од дискриминације. Према објашњењу професорке Весне Ракић Водинелић са Правног факултера Универзитета Унион, говор мржње је дефинисан препорукама Савета Европе и законом о медијима, али он постоји само кад је усмерен ка припадницима мањина у једном друштву, а не и према већинском народу.
– Заједничко је да се под говором мржње подразумевају јавно позивање на дискриминацију различитих врста мањина, етничких, верских, језичких, сексуалних. Према томе, говор мржње уперен је против одређених мањина у друштву, а забрана говора мржње прописана је због њихове заштите – каже наша саговорница.
Како истиче, мора се правити разлика између говора мржње и говора са мржњом:
– Ако, на пример, са мржњом говорим о неком политичару, онда то није говор мржње. Такав говор је у сваком случају легалан, није забрањен, али тешко је рећи да ли је и легитиман. Увредљив је говор, и као такав недопуштен, ако за некога кажете да је прљав, ружан и слично. Недопуштен је зато што је увредљив, а не зато што је говор мржње. Саговорница сматра и да су у Србији највише угрожени Роми и ЛГБТ популација, затим особе са инвалидитетом, па онда жене.
– Наравно да не може већина бити дискриминисана говором мржње, јер је свака већина јача и доминантна. Не постоји у Србији говор мржње према Србима, јер би то значило да су они мањина, а они то нису. Да ли мислите да ли је оно што је Арчибад Рајс написао у књизи „Чујте Срби“ говор мржње? Он нас у много наврата није баш лепо описао. То доживљавам као добронамерну критику. Ниједан народ није геноцидан, то је потпуно погрешно. Као што ниједан народ није усташоидан или четниколик, јер је то прихватање органицистичких теорија, где се читавом народу приписују нека политичка својства. То је идиотизам – оцењује др Ракић Водинелић.
На ова питања другачије гледа њен колега, професор Правног факултета Универзитета у Београду Милан Шкулић.
– Мислим да Срби у Србији могу бити жртве кривичног дела које имају елементе говора мржње. У пракси то делује необично због створене друштвене климе, о којој говори једна стара мисао по којој многи Срби, када тобож желе да буду објективни, прихватају резон својих непријатеља – каже Шкулић за „Политику“.
Некада и говор сам по себи представља извршење одређеног кривичног дела, попут изазивања националне, расне или верске мржње или нетрпељивости, додаје професор, али не постоји кривично дело под називом говор мржње.
– Некада се манифестује говор мржње који је једна врста друштвеног феномена, али није сам по себи стриктно кривичноправна категорија. У жаргонском смислу тад се говори о говору мржње, али уствари то се односи на изразито понижавајући став према некој нацији, раси, вери или другој групацији људи. Било која расна, национална и верска група може бити угрожена таквим деликтом, без обзира да ли је већинска или мањинска. И без обзира на то да ли је учинилац таквог кривичног дела припада категорији такозваних националних мазохиста, који сопствени народ излаже порузи или у односу на њега изазива нетрпељивост. У Србији је готово популарно изругивати се и сопственом народу – оцењује наш саговорник.
И обрнуто, додаје Шкулић, ово кривично дело може учинити и припадник националне, етничке или верске мањине у односу већину и тада је то је говор мржње независно од тога да ли се ради о припаднику већинског или мањинског народа, објашњава професор.
– До 2012. године имали смо и кривично дело клевете, али је Србија то укинула. По томе се сврстава у ред држава попут БиХ, Молдавије и Грузије, за разлику од Немачке, Француске или Аустрије које познају кривично дело клевете и кажњавају често казном затвора. Да ли је неко мањина или већина, релативна је ствар. Срби су већина у Србији, али су убедљива мањина у европском правном простору. Ако би неко у Србији вређао представнике неке верске групе која је у Србији мањинска, то не значи да она није већинска на простору Европе – истиче Милан Шкулић.
Сличне дилеме муче и друге државе и њихове правнике. Шта се дешава у Америци? На пример, кад се ситуација преокрене и бели полицајци, често оптуживани да су угњетачи и расисти, почну да се осећају као глинени голубови?
За Владу савезне државе Луизијане нема дилеме – такозвани злочин из мржње мора се изгледа оштрије спречавати баш у случају кад га чине они који су често били његове жртве. Демонстрације због великог броја случајева кад су бели полицајци повлачили ороз и убијали ненаоружане црне грађане, тврде власти Луизијане, довеле су да заштитници закона постану плашљиви и несигурни. Због тога је, тврде власти у Луизијани, у порасту број најтежих кривичних дела, мада конкретних података који би то потврдили – нема. Тако полицајци, због утиска да сви одреда мрзе црнце, могу имати проблема у обављању дужности – заштити грађана, њихових живота и имовине.
Оптужбе да полицајци масовно чине „злочине из мржње“ према мањинским заједницама у САД, излиле су се по друштвеним мрежама, али и на улице у демонстрације. У Луизијани тврде да су протести довели до пораста напада на полицајце и да је зато неопходна заштита оних који су до сад били етикетирани као злочинци из мржње. Конкретно, тврди се да активности покрета „Црни животи су важни“ воде већем броју напада на беле полицајце и њиховог убијања из мржње. Понекад и најбоље намере могу имати нежељено наличје.
Тагови: Милан Шкулић, Срби