О овоме се у јавности мало говори: Београдски муфтија подсећа како су и муслимани бранили Београд

© Sputnik / Лола Ђорђевић

Данас је , можда више него икад, битно присећати се чињенице да муслимани и православци заједно чине ткиво Србије, каже за Спутњик муфтија београдски Мустафа Јусуфспахић. Овоме се сведочило и у одбрани Београда 1915. године, када су многи положили своје животе за отаџбину, укључујући и 4. батаљон српске војске, који су чинили муслимански регрути.

Припадници Војске Србије су јуче, уочи обележавања 109 година од одбране престонице, положили венац на Спомен-костурницу бранилаца Београда 1914 – 1918, а Исламска заједница Србије и муфтија београдски и војни Мустафа Јусуфспахић проучили су молитву у знак сећања на погинуле борце. Молитву су такође одржали и београдски имами.

Муфтија и потпуковник Војске Србије, Мустафа Јусуфспахић у разговору за Спутњик подсећа на значај заједништва које се у Србији увек неговало, без обзира на вероисповест и нацију. Чињеницу да је 4. батаљон 10. пука српске војске сачињавало муслиманско становништво, а било их је више од пет хиљада, треба отргнути од заборава, поготово у данашње време.

То је један осећај који ми покушавамо да вратимо како код муслимана који су на њега можда и заборавили, тако исто и код већинског православног становништва. Треба подсећати народ на спознају да смо ми од Бога дати једни другима да помажемо и чувамо једни друге. По исламу, чување домовине и отаџбине је део вере и оно је Богу драго, рекао је муфтија за Спутњик.

По њему, о оваквим стварима се у јавности мало говори, а чини му се да је модерни општи наратив усмерен ка томе да слаби срж Србије, чији су неизоставни део и једни и други верници.

Србија прва признала ислам

Муфтија Јусуфспахић подсећа да то да је још пре неколико година била покренута иницијатива у Скупштини да се баш код Народног позоришта, где се налазила последња линија одбране од вишеструко снажнијег непријатеља, постави барем једна табла где би се то обзнанило и како би остало на знање будућим поколењима. Тако нешто је веома важно, напомиње муфтија, с обзиром на то да Србију много тога веже за Исламску заједницу Србије.

Србија је прва земља у Европи која је званично признала ислам као традиционалну религију, и то 1868. у време Михаила Обреновића. То је један податак који говори о демократском опредељењу тадашње Србије, дакле модерне Србије након одласка османске државе. Поређења ради, тако нешто је Хрватска урадила тек пола века касније и то опет у склопу туђе државе.

Муфтија подсећа да Исламска заједница Србије има добре односе и са својом руском браћом, као и са већинским православним становништвом, те да можда баш они могу бити модел суживота који треба понудити свету.

У Курану Алах говори о пријатељима друге вере и каже „најбоље ћете наћи међу хришћанима, јер они имају монахе који се не охоле и када говориш о једноћи свога Створитеља, односно једноћи Божијој, видећеш им у очима сузе побожности.

Подаци о муслиманском учешћу у одбрани своје отаџбине Србије добро су документовани и налазе се у војним и другим државним архивима, али то није довољно. Иако су прецизно наведени подаци о батаљону и о регрутацији свих тих људи који су дали своје животе у одбрани земље, а којих је било више од пет хиљада, о њима се не прича у јавности.

Врло је важно, каже он, правилно учити млађе нараштаје о прошлости и будити им свест о значају муслимана у српском друштву и српској историји, чији су они неизоставни и равноправни део.

Милица Тркља
?>