Информативна, образовна, културна и забавна – основне су функције медија од чијег степена испуњености зависи и додела националне фреквенције. Питање је, међутим и где су границе и у којој мери власници националних фреквенција заиста користе јавни простор за оно за шта им је и додељен.
Шта је битније – јавни или приватни интерес, питамо се и након најновијег случаја чији су главни актери прослављени српски редитељ Емир Кустурица и власник телевизије „Пинк“ који се, како би редитељу одговорио на ауторски текст, поиграо не само са националном фреквенцијом, већ и са вештачком интелигенцијом.
За оне који не познају могућности вештачке интелигенције, али и „ентузијазам“ Жељка Митровића да уз помоћ овог алата деградира своје противнике, изгледало би да је власник „Пинка“ заправо само објавио снимак Кустурице који сам себе вређа најстрашнијим речима. Реч је, међутим, о комплетно лажираном видеу, који је заправо Митровићев „одговор“ пун увреда, на ауторски текст Емира Кустурице „Шта нам је, дакле, урадио Жекс“. Кустурица је због тога затражио да Виши суд у Београду забрани Жељку Митровићу емитовање снимка, у коме је злоупотребљен Кустуричин лик и глас, а због безобрзирне приватизације националне фреквенције позван је да реагује и РЕМ.
Све је почело од Кустуричиног текста који је објављен на порталу „Искра“, а затим и у другим медијима, а у коме се редитељ осврће на Митровићев мјузикл који се изводи у некадашњем биоскопу, а сада театру „Одеон“, али и на утицај Митровићевог „лика и дела“, а нарочито његових ријалитија на намлађи део популације.
„Није убица из Младеновца рођен у време Драјфуса нити у време изградње Ајфеловог торња. Није Кецмановић, монструозни дечак убица из основне школе ‘Рибникар’ растао у Тунгузији, није он био ученик неке школе у Руанди где постоје племенска заоштравања па је могуће да се убијају међусобно на миг неког трговца из Енглеске или Француске, него је управо у Србији растао. У којој Србији? Оној која је заменила свој аутентични историјски ток за тзв. квантне скокове, скокове који су у оптичком свету Жељка Митровића Жекса и људи које он представља били нешто што је дизало социјалне моделе на нивое које сви хоће да достигну“, навео је, између осталог Кустурица.
Славни редитељ, коментаришући Митровићев мјузикл, који, како је најављиван „доноси причу о принцу таме Луциферу, из потпуно другачијег угла“ (угла за који су многи рекли да вређа осећања хришћана) – свој текст завршава питањем: „Шта нам је дакле урадио Жекс“?
„Довели смо у питање све што је било у нашој традицији. Не само фолклор, традицију, чињеницу да смо земља оних који су се борили на Церу, ослобађали Косово 1912, оних који су крварили у два антифашистичка покрета. Дошли смо до тога да нам главни поглед на фикцију не буде ни један велики писац. Од стварања Пинка и давања шансе Жексу, који је на путу да постане свети Жекс, учињено је много на деградацији човека која иде са технолошким напретком који је он злоупотребио из егоистичких разлога“, закључио је Кустурица.
Одговор власника „Пинка“ стигао је у виду поменутог, вештачком интелигенцијом креираног снимка, на коме вештачки генерисани „Кустурица“, наводно говори како је његов отац вршио ликвидације за Озну, он радио за Удбу и како је „у љубави са онима који убијају децу на истоку“.
Митровић је снимак „најавио“ речима: Ево шта је стварно Куста појаснио кад се мало отрезнио! Текст Жекс, видео продјусд бај Жекс АИ“.
Лажни, односно вештачком интелигенцијом креирани Кустурица тако наводно говори Митровићу да никада неће добити „Златну палму“, ако се „на међународној сцени не буде ругао сопственом народу“. Митровић се усуђује и да злонамерним снимком инсинуира и како је популарност филмова Емира Кустурице утицала на младе, попут дечака убице из „Рибникара“ јер су кроз те филмове „схватили сопствену безвредност, или безвредност целог једног народа“.
У саопштењу Адвокатске канцеларије Томановић која заступа Кустурицу, наводи се да редитељ због коришћења технологије за лажирање и креирање увредљивог синтетизованог аудио и видео снимка, захтева да Посебно одељење за високотехнолошки криминал Вишег јавног тужилаштва у Београду покрене поступак и захтева уклањање снимка, да РЕМ покрене поступак против Пинка, а да Виши суд у Београду донесе привремену меру и забрани Жељку Митровићу даље емитовање и да на било који други начин учини доступним у јавности незакониту обраду гласа и лика.
Канцеларија додаје да творац снимка увреду и незаконито поступање не може правдати наводном сатиром, истичући да „снимак није ни сатира, ни уметнички, ни било који правно дозвољени облик изражавања већ законом забрањено поступање супротно јавном интересу“.
Ово није први пут да се Митровић, како би дисквалификовао појединце са јавне сцене, служи вештачком интелигенцијом.
РЕМ је због тога недавно подсетио „све пружаоце медијских услуга“ да су, сходно одредби из члана 47. Закона о електронским медијима, дужни да не пружају програмске садржаје који могу злоупотребити лаковерност гледалаца и слушалаца и да аудио-визуелни садржај не доводи у заблуду јавност у погледу личности, догађаја или појаве који су предмет снимка, нарочито у информативним програмима чија је првенствена намена да на основу чињеница информишу кориснике медијских услуга о актуелним догађајима, личностима и појавама, као и да допринесу њиховом тумачењу и разумевању.
Уз то, пружалац медијских услуга, има законску обавезу да спречи злоупотребу личних података, односно идентитета, у које спадају нечији лик или глас, закључено је у саопштењу.