Након што је приштинска „Коха“ објавила текст у ком се наводи да су Срби присвојили средњовековне албанске споменике на Косову, реаговала је Епархија Рашко-призренска, поручивши да су светиње српске православне и да ће то и остати „док год овде живи последњи монах, монахиња, док год су ту свештеници и верници наше Цркве“.
Из Епархије наводе да се оваквим текстом „отворено и нескривено шири етничка и верска мржња“ према Србима на Косову и Метохији и њиховој културној и духовној баштини.
Аутор текста, указује Епархија, потписани професор историје Бедри Мухадри, у маниру отворене пропаганде, без иједног аргумента који потврђују независни међународни историјски извори, тврди да су светиње СПЦ на овим просторима арберијске (албанске) и да су наводно ништа друго до узурпиране римокатоличке цркве.
„Порука је јасна. СПЦ треба да се исели са Косова и Метохије са својим монаштвом и народом и ‘ослободи’ своје вековне светиње које треба да постану албански споменици“, поручују из Епархије Рашко-призренске.
Поред етничког чишћења 200.000 Срба и неалбанаца од 1999. године наовамо, сада је у току, додаје се у саопштењу, и све активније негирање и чишћење културног идентитета српског народа и наше Цркве и то на очиглед међународне заједнице, а са циљем потпуног брисања сваког трага српског постојања који се овде види на сваком кораку кроз векове.
Наводе да ова псеудо-историјска тврдња г. Мухадрија није новијег порекла, већ се континуирано пласира нарочито у последњих неколико десетина година од стране више косовских албанских аутора који светиње СПЦ виде као највећу сметњу остварењу идеје етнички чистог албанског Косова.
„Иако ни овај, као ни један други историчар са Косова не може да објасни чињеницу зашто су онда албански екстремисти тако немилосрдно уништавали цркве и манастире које присвајају, ломили крстове, ископавали хришћанске гробове, скрнавили распећа и иконе, ако су већ толико поносни на хришћанску традицију“, наводи се у саопштењу.
Подсетили су да се то збивало не у време трагичних грађанских ратова приликом распада бивше Југославије, када су нажалост уништавани објекти свих вера, већ у присуству међународних снага НАТО савеза које су сведоци невиђеног вандализма почињеног посебно од краја конфликта 1999. и у току наредних година.
Управо овакво понашање косовских екстремиста и једног броја политичара који су произашли из њихових редова, био је главни разлог за то да се у плану Мартија Ахтисарија из 2008. године читав један Анекс споразума посвети заштити српских православних цркава и манастира на Косову, који су једногласно препознати и признати такође и од стране међународне заједнице као баштина СПЦ, истиче се у саопштењу.
Иако су неки од ових Ахтисаријевих принципа укључени у косовске законе, они се већином не поштују и на удару су медијског говора мржње, који се редовно лансира из више косовских медија, под ауторским именом локалних историчара и експерата, наводи се у саопштењу.
Из Епархије су указали да је непоштовање сопствених косовских закона и судских одлука зато недавно била и једна од тема састанка на највишем нивоу између Београда и Приштине са председником САД где су се сви потписници обавезали да ће поштовати верске слободе и права СПЦ.
„Нажалост, оваквим текстовима долазимо до закључка да г. Мухадрију, као и спонзорима овог културоцида није по вољи ни Европска унија ни Сједињене Државе са својим принципима верских слобода и поштовања свих традиција, јер се на Косову отворено заговара негирање идентитета српских православних цркава“, наводи се у саопштењу.
„Историјске неистине покушавају да се представе као истина, иако свака фреска, икона, рукописна књига и бројни документи, сведочанства међународних путописаца и историчара, турски фермани и други историјски документи јасно и недвосмислено говоре о томе да су ове светиње градили српски православни владари породице Немањића и да је реч о православним богомољама са вековним континуитетом“, истиче Епархија.
И само историјско седиште СПЦ је у Пећкој Патријаршији са гробовима наших архиепископа и патријарха. Зато је бесмислено и улазити у дискусију о овом питању, као што је бесмислено доказивати да је земља округла онима који верују да је равна плоча, наводи се у саопштењу.
„Отуда наша Епархија као и цела наша Српска Православна Црква остају на чврстом ставу да се наше светиње на Косову и Метохији морају не само физички заштитити од насиља и могућих терористичких напада, већ посебно и од све агресивнијих институционалних притисака и безакоња од косовских институција и нарочито од говора мржње који се шири преко појединих косовских медија“.
Због тога, понављају и овом приликом, да питање заштите наших светиња обавезно мора бити покренуто у контексту Бриселског дијалога, без обзира на ток разговора и политичка решења.
За светиње СПЦ треба обезбедити посебну врсту заштите од оваквих и сличних малициозних напада, који угрожавају безбедност, елементарну верску слободу, права и идентитет наше Цркве и народа на овом простору где вековима живимо.
„Наше светиње јесу српске православне и то ће и остати док год овде живи последњи монах, монахиња, док год су ту свештеници и верници наше Цркве. Историја се не може побрисати политичким декретима јер не живимо у време Енвер Хоџине комунистичке Албаније већ у 21. веку“, истиче Епархија.
Увек су, наводе, подржавали став да наше цркве и манастири треба да буду места која ће посећивати људи добре воље свих вера и нација, да буду места помирења, као манастир Високи Дечани, где је у рату 1999. године пружена заштита за 200 албанских избеглица, као што су ту заштићени и бројни српски прогнаници, Роми и једна горанска породица.
„Искрено бисмо волели да се косовски Албанци подсете светлијих примера из своје историје када су њихови часне племенске вође знале да штите Дечане и Патријаршију од насилника, често не жалећи ни сопствене животе. Да се не поводе за примерима ‘јунака’ из претходних двадесетак година који су на Дечане испаљивали гранате, писали исламистичке графите и на разне начине претили монасима“, подсећа Епархија.
Истичу да је Епархија све време била активно окренута изградњи мира и дијалога и зато се и овом приликом обраћају посебно младим косовским Албанцима да се будућност мора градити на толеранцији, упознавању и поштовању другог.