Док је у мислима разрађивао замисао о неком проналаску, Тесла је трагао за идеалним обликом тог изума (заснованом на ло„госу”). Теслин појам идеала је важан, јер су многи највећи технолошки продори проистекли не из одговора на постојећу потребу, него као резултат визије о свету, каже Бернард Карлсон, аутор опсежне биографије о овом научнику.
За мене је Тесла најизазовнији проналазач свог доба, и као личност и у технолошком смислу, каже за „Политику“ Американац Бернард Карлсон, аутор књиге „Тесла, изумитељ електричног доба“, дугогодишњи предавач на Универзитету Вирџинија, који ових дана борави у Србији и Новом Саду поводом објављивања своје књиге у новосадској „Академској књизи”, као и ради учешћа на Међународном конгресу „Никола Тесла: Историја будућности” који се одржава у Београду.
По формалном образовању историчар, који годинама изучава историју технологије, пре свега почетке електричне ере крајем 19. и почетком 20. века – написао је низ радова о Томсону, Белу и Едисону, пре него што се на позив фондације Слоун латио да пише о Тесли – био је, каже, изненађен колико добро је његова биографска студија о Тесли примљена у академској заједници САД, опширно приказивана у водећим научним часописима и номинована за угледну награду Винтон за популаризацију науке. Током дуготрајног рада на овој књизи користио је Теслина сведочења о патентима – пре свих о његовом главном проналаску, електромотору, које је пронашао у Теслином музеју у Београду, као и Теслина сведочења о другим његовим изумима која је приредио Лиланд Андерсон. Други извор била су 23 тома новинских текстова о Тесли од осамдесетих година деветнаестог века до двадесетих година двадесетог века које је сакупила Ивона Вујовић. А трећи – Теслина приватна преписка.
Велики значај придајете породичној православној традицији у којој је Тесла одгојен?
То је једна од важних ствари које сам сазнао у Теслином музеју у Београду. То ме је навело да проучим православни концепт логоса, о томе како свака творевина – божанска или људска – у себи поседује логос, који тумачим као рационални дух Божји (мада теолози то можда друкчије дефинишу). Верујем да је Тесла трагао за тим логосом – или оним што називам идеалом – који је у основи сваког његовог проналаска. По томе се веома разликовао од проналазача као што су Едисон или Маркони, који су креирали радећи на лицу места, и ја Теслину јединствену способност креације приписујем његовом православном пореклу.
Кажете да су потоње генерације научника могле да се угледају не само на Теслине „разорне” проналаске него и на сам проналазачки процес. Користите израз „идеал” да опишете чему је Тесла стремио?
Неки проналазачи су до открића нових уређаја долазили практичним експериментима и док су се тиме бактали развијали су идеју, или ментални образац којим ће се руководити у истраживању. Док је у мислима разрађивао замисао о неком проналаску, Тесла је трагао за идеалним обликом тог изума (заснованом на логосу). Када би досегао тај идеал, Тесла би тежио да га оствари у физичком облику. Теслин појам идеала је важан јер су многи највећи технолошки продори проистекли не из одговора на постојећу потребу, него као резултат визије о свету коју је проналазач наметнуо.
Утицај Теслиних револуционарних изума на преображај индустрије и живота уопште неспоран је. Но, да ли сматрате да је Теслино визионарство и оно што називате „илузијама” одиграло у извесној мери и улогу у развоју технологија које запљускују свет данас?
Илузије су апсолутно и даље део света проналазаштва и предузетништва. Није довољно имати велику идеју за нови производ или бизнис; проналазачи и предузетници чине ствари могућим тиме што разне људе – инвеститоре, оне што раде на развоју патената, потрошаче и јавност – убеђују да су њихове иновације значајне путем практичних демонстрација и причањем прича. Најбоље приче су недовршене, проналазач их само започне допуштајући публици да их сама заврши и повеже нову проналазачеву творевину са властитим потребама и жељама. Тесла је, на пример, вршио величанствене демонстрације за „Вестингхаусове” инжењере, а они су се толико одушевили Теслиним електромотором да су сами убедили Џорџа Вестингхауса да лиценцира те патенте. Тесла можда и није разрадио све детаље тог мотора, али је демонстрације изводио на тај начин да „Вестингхаусови” инжењери почну сами да предочавају могућности примене његовог мотора у трамвајима и фабрикама. Под илузијом подразумевам ту причу коју проналазач и његова публика деле. Исто то је радио и Стив Џобс сваки пут када је новинарима представљао нови производ „Епла”.
Пишући о Теслиној сексуалности напустили сте принцип да своје налазе поткрепљујете документима и чињеницама, изневши без икаквих материјалних доказа хипотезу да је био хомосексуалац. Зар не мислите да се односи којима илуструјете ову претпоставку могу пре свега тумачити блискошћу и другарством који се развијају између особа истог пола и који немају никакву подлогу у хомосексуалности? Другарство је познато од памтивека у свим културама и само мали проценат блиских односа између особа истог пола има предзнак хомосексуалности.
Пре свега, нигде у књизи не кажем да је Тесла био хомосексуалац. Хомосексуалност је медицинско-биолошки термин који данас употребљавамо јер претпостављамо да постоји „научна” основа за сексуалну оријентацију неке особе, да се неко рађа као хомосексуалац или хетеросексуалац. У Теслиној ери, људи нису имали тако категоричне ставове о сексуалној оријентацији па сам водио рачуна како да назовем његово понашање. Решио сам да изнесем доказ који сам нашао у писмима а који се односи на његово присно пријатељство са неколико мушкараца. Да, ја нудим доказ, али желим да читалац сам одлучи како ће га протумачити.
Тесла је намерно потиснуо своје сексуалне жеље и цео живот посветио науци. Не би ли, онда, требало да га сматрамо монахом науке, какав је одиста био? Није ли у овом случају реч о фанатичној посвећености раду као и код Леонарда да Винчија, о чијој хомосексуалности се на сличан начин говори, упркос академској сагласности да није имао никакве сексуалне односе? Не би се рекло да је Теслина сексуална оријентација битно утицала на његов интелектуални рад и научна достигнућа. Или мислите да јесте?
Дуго сам се нећкао да ли да уопште расправљам о Теслиним присним пријатељствима са мушкарцима и чињеници да није био близак ни са једном женом. На једном нивоу, његове везе нису нужно утицале на његове проналаске и можда се њима не треба бавити у књизи о технологији. На другом нивоу, те везе су ипак утицале. Тесли се указала његова величанствена визија електромотора док је шетао будимпештанским парком са својим пријатељем Антонијем Сигетијем. Исто тако, Тесла је доживео нервни слом 1904–1905. делом и због тога што је његов драги пријатељ Ричмонд Хобсон решио да се ожени. Као последица тог слома, Теслина каријера проналазача је прекинута. Теслини односи са овом двојицом дубоко су обликовали ток његове каријере и све што је био кадар да постигне.
Како бисте у две реченице младима из данашње генерације објаснили ко је био Тесла?
есла је био велики проналазач који је поседовао смелост да сања велике снове и одбијао је да прихвати свет онакав какав је затекао. Његове идеје о наизменичној струји су основа начина на који се струја дистрибуира по целом свету и он је одважно предочио визију света где ће се информације масовно преносити и моћи ће да их користи сваки појединац који има пријемник „не већи од џепног сата”.
Тагови: Бернард Карлсон, Књига, Никола Тесла