Православљу први пут у историји пријети раскол тежи од оног између Истока и Запада, истакао је Његово преосвештенство владика бачки Иринеј, поводом упозорења Руске православне цркве да је цијели православни свијет у опасности послије одлуке Васељенске /Цариградске/ патријаршије о постављењу „егзарха“ у Украјини.
Он је нагласио да се први пут у историји православне цркве над њом надвија реална опасност од новог великог раскола, овог пута не између хришћанског Истока и Запада, него унутар самог Истока.
„Ако би дошло до тога, а ја се надам да, упркос свему, неће доћи, то би био већи и тежи раскол од свих претходних у историји Цркве, квантитативно већи и од раскола из 1054. године, с обзиром на данашњу бројност помесних православних цркава и њихову раширеност у свету“, рекао је владика Иринеј за „Политику“.
Он је појаснио да двојица „егзарха“, изасланика у Кијеву нису тамо постављени, него послати на неко вријеме у конкретној мисији спровођења плана о додјељивању аутокефалије украјинским расколницима више боја и врста, против воље законите и једине канонске Православне цркве у Украјини.
Коментаришући изјаву васељенског патријарха да је тај процес „неповратан и биће настављен“, владика Иринеј каже да сматра да у историји нема неповратних процеса, чак и када су окончани, „а камоли када су у току и тек треба да буду окончани“.
Он је изразио наду да Цариградска патријаршија „неће прећи фатални Рубикон и да ће светињу јединства цркве ставити изнад овоземаљских примата, антагонизама, интереса, утицаја…“.
Владика Иринеј напоменуо је и да Српска православна црква не прихвата постојање два различита, притом завађена, православља, једног „фанариотског“, а другог „московског“, већ да вјерује у једну, свету, саборну и апостолску Христову цркву.
„Укратко, нисмо за Москву, него за пуно поштовање вековног канонског поретка, и нисмо против Цариграда, него против сваке иницијативе која би, чак и независно од добрих намера, сигурно изазвала још теже потресе и поделе од оних које већ имамо“, поручио је епископ Иринеј.
На питање да ли постоји могућност да се, ако неканонске црквене структуре у Украјини на овај начин добију аутокефалност, слично догоди и у Македонији, гдје, такође, постоје и канонска Црква и непризнате структуре, владика бачки упозорава да ако нешто прође у Украјини, проћи ће не само и у Македонији, него и у Црној Гори, Абхазији „и гдје год наручиоци и извршиоци замисле, чак, можда и у Грчкој“.