АДВОКАТ В. БОЈИЋ: Десет питања за председника и премијера Црне Горе

Фото: З. Шапоњић

Истичем да је титостичко насљеђе злоћудне нарави, што се тешко лијечи, посебно у Црној Гори. Зато љубазно тражим јавне, правне, јасне одговоре

„Поштовани,

Због свеопштег помирења канонског православног становништва и светиња у Црној Гори, ради превазилежања подјела, јер наша црква не познаје нацију, држављанство ни резидентство, већ свето и јединствено канонским нормама прописано устројство и жељу да свако онај са вјером у Бога, било које вјере он био, по сопственом избору, узме учешће у црквеним богослужењима. Црква, не смије бити средство и полуга, за било шта друго, поготову не, за творбу неке нове ЦПЦ.

У црквама се никада не исповиједа у симболима вјере ни руска, ни грчка, ни српска, него једна Апостолска црква. Православно биће није национално, таквог нема у васељени. Називи свих цркава нису условљени и задати по националном или државном атрибуту, већ условљеношћу тих старозавјетних канона, повјесном и и спољашњем коду закономјерности, никако црвеним бићем. Истичем да је титостичко насљеђе злоћудне нарави, што се тешко лијечи, посебно у Црној Гори.

У правцу разријешења овакве опасне ситуације, нужно је дати јавности вјеродостојне одговоре:

1. Зашто је Црна Гора са Светом столицом 24. јуна 2011. закључила „темељни уговор“, а онда и законом 8. јуна 2012. (међународни уговор по чл. 9 Устава има правну снагу примата над свим законима и правним поретком Црне Горе, с непосредном примјеном), а са СПЦ/МЦП – нисте?

2. Зашто је Црна Гора свим трима конфесијама чији су представници уједно и чланови владајуће коалиције, јемчила њихову имовину и укњижбу имовине тих вјерских заједница у УНЦГ, а СЦП, тј. њеној МЦП нисте, већ да силом закона прекњижите ту имовину на државу и као власник, а скупа с оним верским конфесијама, и уједно и вашим коалиционим партнерима, њоме газдујете?

3. Зашто свим трима конфесијама беспоговорно признајете њихово потпуно аутономно канонско право и неспоран правни субјективитет, континуитет, устројство и то им неупитно такво зајемчите, а то исто одбијате да признате СЦП, тј. вјековној МЦП и њеним епархијама, њихово у Црној Гори вјековно канонско право, неспорни субјективитет и неспорни континуитет?

4. Зашто свим трима конфесијама Црна Гора обезбјеђује право реституције и мјешовите комисије а СПЦ, тј. МЦП и епархијама НЕ, па зар не увиђате кршење чл. 14 ст. 2 (равноправност вјерских заједница) чл. 8 (забрана дискриминације) и чл. 14 ЕК, те чл. 1 Протокола 12, чл. 58 Устава ЦГ (јемство својине) чл. 1 Протокола бр. 1. (право на имовину) чинећи тим вјерске заједнице јасно неравноправним, а СПЦ/МЦП и њене четири епархије подрвгавајући најтежем виду дискриминације?

5. Зашто бар имплицирате објективну неистину да је православни цркву у Црној Гори укинуо декретом Александар Карађорђевић 17. јуна 1920. а стоји аутентични акт потписан од архијереја под предсједништвом Митрополита црногорско-приморског Митрофана Бана, Пећског Гаврила Дожића и епископа Кирила Митровића 26. децембра 1918. да су се по канонском праву ујединиле “Независна српска Св. црква Црне Горе” с “Аутокефалном православном црквом у Краљевини Србији”, а да је регент, указом то канонско аутономно опредељење искључиво констатовао и примио к знању?

6. Зашто заобилазите томос Св. Синода Васељенске Цариградске патријаршије бр. 1149 издат Уједињеној СПЦ који јој је издат по Уставу Цариградске патријаршије и томосом њу признао за једино легалну и легитимну црквеним актом Уједињену Српску православну цркву 19. фебруара 1922. и што помињете раскол и конкуренцију у јединој канонској цркви у Црној Гори кад раскола и конкуренције не може бити, између канонске цркве и удружења чудака, Васељенским актима рашчињеним и анатемисаним бившим православним вјерницима, чије је удружење регистровано у полицијској станици у Цетињу 2000. и како њеног поглавника данас називате владиком?

7. Је ли Света столица у Црној Гори, тј. да ли је Света столица у страној држави (Ватикану) и да ли је Сплитско-макарска Метрополија а у чијем је номинално формалном правном саставу Которска бискупија и јесу ли градови Сплит и Макарска у Црној Гори или у Р. Хрватској, односно да ли је надбискупија Хрвата у држави БиХ која захвата и Суторину, из стране државе Хрвата БиХ или је Суторина по географији саставни део БиХ или “конфигурационо” саставни део Црне Горе?

8. Да ли знате да се Александријска, Антиохијска, Јерусалимска, Чешка и друге православне патријаршије протежу на низ других суверених држава, па откуд вам и помисао да ускраћујете Патријаршији СПЦ, МЦП и епархијама права и лимитирате је (другим не) на територију Црне Горе, што у свијету православља јесте световно мијешање о „инфраструктурама и филијалама” СПЦ, те зашто вријеђате СПЦ/МЦП, њене епархије и православне вернике у нашој Црној Гори? Уставом из 1957. СПЦ је канонизовала све епархије, права и субјекте, што свака држава поштује.

9. Зашто демантујете ОИЗ (В. Богишића који је стриктно оделио имаонике/власнике, тј. титуларе права својине с једне на државној имовини која је тачно дефинисана и на црквеној имовини која је тачно дефинисана игноришући протек времена (1888. – 1980.) до кад је непосредно а потом кроз правна правила важио ОИЗ, те се уједно не приупитате како је могуће да игноришете и Закон о државном премјеру и катастру из 1984. (важио до 2000.), којим су држави била на располагању разна правна средства (јавно излагање, приговор, жалба, брисовна тужба), а да држава никад није користила ма који правни лијек у комплетном периоду до данас, а данас желите да голом силом закона ништите своје дефинитивно изгубљене свеколике правне могућности и правна средства?

10. Како мислите да по Закону о “заштити” културних добара Црне Горе, те чл. 11. ст. 1 тач. 9 стекнете право својине на вјерским објектима (!?) кад је сврха “заштита” тих добара “невезана од власника”, и у ЕК и УНЕСКО, по којим је прописима једино задато да рјешењем држава одреди које ће она културно добро “штитити, чувати и издвајати средства за њихово одржавање” што се закономјерно биљежи у катастарским листовима непокретности у УНЦГ и ништа више од тога?

Законом о државној имовини је она тачно нормирана, а нема у њему имовине вјерских заједница. Вођени добрим примјером три кофесије, СПЦ/МПЦ, тражи споразум, а да ЗСВУПВЗ, повучете. Сваки правник зна, да је ваљан уставно и канонски уређен споразум бољи од милион парница и зато претендујемо подједнак статус какав је Црна Гора омогућила трима вјерским конфесијама. Штавише, православној конфесији преовлађујућој и исконској у ЦГ доликује тај начин као и вама.

Јавност мора знати. Зато љубазно тражим јавне, правне, јасне одговоре. Немојте узети за зло што писмо отворено пишем, јер је зло ћутања веће“.

Подгорица, 14. август 2019.

Адвокат Владан С. Бојић
Држављанин и резидент Црне Горе
Вјерник СПЦ, тј. Митрополије црногорске приморске

standard.rs, ИН4С
?>