У оквиру Јесењег позоришног фестивала, уметнички директор и идејни творац фестивала, Емир Кустурица, одржао је радионицу у пуном амфитеатру „Ноам Чомски“. Модератор радионице био је позоришни редитељ и селектор фестивала Милан Нешковић.
Тема радионице је била однос између позоришта и филма.
– Моје искуство у позоришту је режирање, сада већ чувене панк опере, али кроз бављење филмом сам могао да видим многе ствари. Режирање масовних сцена потиче из опере. Најчешће у првом плану гледамо једно, а подразумевамо оно што је иза тога.
Историјски гледано, први филм је снимак позоришне представе. Позориште је изгубило своју теорију, као и филм. Међутим, позориште је у предности, јер је то жива ствар – теже је изводљива, а боље зрачи – рекао је Кустурица.
– Кад се оде код психијатра на разговор, први његов покушај је да реконструише ситуације и тај поступак уводи у терапију. Тај психијатријски протокол је за позориште добар јер она глумце повезује с публиком.
Филмови данас, за разлику од позоришта, постају привилегија богатих.
Представа мора имати елементе рудиментарности, дакле, прапотопског. Један од тих елемената је и плес. Плес је савладавање простора, што је и најважнији циљ позоришта.
Када сам радио оперу у Бастиљи, забезекнуто сам гледао тај монструозни простор и схватио сам да мора постојати начин доминације тог простора како он не би прогутао све.
Холивуд верује да је тржиште бог, а позориште за мале паре врши велику катарзу – део је оног што је Кустурица вечерас испричао студентима и гостима фестивала.
Након радионице, фестивал се од 21 час приводи крају свечаном церемонијом доделе награда „Златни лист“, а након церемоније, публика ће имати прилику да одгледа представу „Црна кутија“. Ова представа и званично затвара овогодишњи, трећи по реду, Јесењи позоришни фестивал на Мећавнику.
Тагови: Емир Кустурица, Јесењи позоришни фестивал