Како су Украјина и ХБО поништили Биковића?

Getty © Photo by Srdjan Stevanovic/Getty Images

Тријумф бесмисла и пораз уметности који ствара озбиљан преседан – тако је српски глумац Милош Биковић описао ситуацију у којој се нашао након што је, после манипулативне кампање Министарства спољних послова Украјине, продуценатска кућа ХБО одучила да му одузме улогу у серији „Бели лотус“.

Бројне личности из филмске и телевизијске индустрије осудиле су овај напад на правду и слободу и пружиле су подршку Биковићу.

Како је за РТ Балкан оценио наш глумац Радивоје Буквић, који је и сам неретко део страних пројеката и продукција, посреди је велики ударац за слободу избора у уметности.

„Никоме ко се бави нашим послом није пријатно да чује пред какав су избор ставили Милоша. Ово је нечувено дело које изазива језу у сваком човекољубивом бићу“, сматра Буквић.

Наиме, званични Кијев је, усред кризе изазване грешком обореног руског авиона Ил-76 у коме је погинуло 65 украјинских војника, сматрао за сходно да се позабави „проблемом“ српског глумца и популарне холивудске серије.

„Милош Биковић, српски глумац који подржава Русију од почетка инвазијеу пуном обиму, сада ће играти у трећој сезони ХБО серије ‘Бели лотос'“, објавило је пре нешто више од недељу дана украјинско министарство на друштвеној мрежи Икс.

Објаву је пратио монтирани снимак Биковића у којем се преплићу његове филмске улоге и реплике из сценарија са изјавама о Русији и председнику Владимиру Путину од пре неколико година, а Биковић је том приликом назван „особом која подржава геноцид и крши међународно право“.

У наредним данима причу су преносили најутицајнији страни медији, а Биковић и ХБО се нису оглашавали. Коментари и реакције на ситуацију су, како на друштвеним мрежама тако и у западним медијима превасходно били на страни српског глумца, оцењујући да ово није тема којом би требало да се бави Кијев и уочавајући бројне манипулативне тактике које је користило украјинско министарство на Иксу.

Ипак, ХБО није желео да ризикује, те је ова продуценатска кућа поклекла под притиском и кратко саопштила – „Одлучили смо да се растанемо са Милошем Биковићем и његова улога ће бити додељена неком другом“.

Биковић је, са друге стране, истакао да се „неће поклањати наративу који угрожава његов интегритет“.

„Бирајући да буде уметник, човек преузима на себе еснафску обавезу да прави мостове међу људима и народима, а не међе. Испред Милоша је стављен услов да бира страну у украјинско-руском сукобу да би добио улогу која му је припала кастингом“, наводи Буквић.

Како објашњава наш саговорник, „саосећање које Биковић као човек и уметник има према свим невино пострадалим људима у том братоубилачком рату учинило је да занеми пред том понудом“.

Површна и јефтина политичка пропаганда показала се у овом случају већом од истине и уметности. Иако су сви који упозоравају да је случај Украјина против Биковића озбиљан преседан у праву, чини се да се превиђа чињеница да је посреди заправо крајњи стадијум културе поништавања (cancel culture) која је на Западу актуелна већ неколико година.

Уметници повезани са Русијом су на својој кожи осетили сву неправду и бесмисао овог система искључивања (чак и потенцијалних) неистомишљеника. Уколико су толико смело могли да отпусте Валерија Гергијева и Ану Нетрепко, најбољег диригента, односно сопрана на свету, или да „кенселују“ Достојевског и руски балет, због младог глумца из Србије их сигурно није претерано заболела глава.

Подсећамо, Министарство спољних послова Србије оштро је реаговало поводом потпуно неоснованих тврдњи украјинског министарства иностраних послова, напоменувши да Устав Србије гарантује слободу научног и уметничког стваралаштва, а да традиција културног деловања у Србији има дугу историју.

Након Биковићеве објаве на друштвеним мрежама колеге и сарадници су му поручили да „остане слободан“.

„Као неко ко је одрастао на америчкој кинематографији и поп култури, питам се који су домети и границе ‘кенсл’ културе… Где почиње и где се завршава уметничка слобода? Нисам могао ни да замислим да ће једна таква продукција, као што је ХБО себи дозволити да им једна држава одређује кастинг? Да им се меша у рад? У уметничкој слободи редитеља као што је Мајк Вајт? Милош је добио улогу зато што је талентован глумац, а избачен је после пет дана због твита Министарства спољних послова Украјине, које је изнело малициозне и неутемељене изјаве. Велика подршка за мог брата и пријатеља. Остани слободан“, поручио је Биковићу редитељ „Јужног ветра“, Милош Аврамовић.

RT Balkan
?>