ФРАНЦУСКА: Након 15 година Милан Кундера објавио нови роман

Фото: РТРС

Фото: РТРС

Након 15 година Милан Кундера је објавио нови роман под насловом “Фестивал неважности“. Њујорк Тајмс пише да је ријеч о књизи пуној ‘намјештаљки, лажи и таштине’ док лондонски Гардијан сматра да је француско-чешки класик испоручио ‘строгу и прелијепу прозу’.

Вјечни кандидат за Нобелову награду за књижевност, Милан Кундера се посљедњих година све мање појављује у јавности и све мање објављује. Аутор савремених европских класика попут “Шале“ и “Неподношљиве лакоће постојања“ води миран живот у новој домовини Француској, уздрман оптужбама из родне Чешке да је био сарадник комунистичког режима.

Ново роман “Фестивал неважности“ написао је на француском језику, а за англоамеричко тржиште га је објавио Харпер Колинс.

Због тога је објављивање ‘Фестивала неважности’, кратког романа или можда јако дуге новеле, прилика да се сусретне Кундера у позним годинама, можда мудрији а можда џангризавији. Роман је по оцјени Њујорк Тајмса “лепршав“ и “на лак начин“ разматра односе међу групом пријатеља у Паризу, као и да није тако психолошки дубок и увјерљив као његова најбоља дјела.

„Није само да се радња догађа у Паризу, него се и заузима типичан париски став фасцинације ироничним гестовима и позама“ пише Њујорк Тајмс.

Нарација анегдоте о Стаљину у роману представља “грчевит покушај да се књизи да тежина и значење“ па се „Фестивал неважности“ чита и као шала о властитој ирелевантности која се унапред подразумијева“, поентира по строгоћи позната критичарка Мичико Кукатани.

Бавећи се најозбиљнијим проблемима човјекове егзистенције, Кундера у овом роману намјерно није написао ниједну озбиљну реченицу, задржавши притом своје ‘прелијепе описе’, сматра Буклист, оцјењујући роман као ‘стилски и тематски класичног Кундеру’.

Лондонски Гардијан ипак је беневолентнији па истиче да је нова Кундерина књига ‘привлачан и укусан’ кратки роман, ‘освијетљен дневним сунцем и духовит, као и живахно елегантан’. Истиче се како четири главна лика имају свијест о аутору, ког називају ‘господару’, а он их одлучи све довести у Париз и припремити им неколико перипетија. Гардијан признаје да је ‘структура романа танка’, а ‘центру недостаје мотива’, али хвали неподношљиву лакоћу читања “Фестивала неважности“.

РТРС

Тагови: , , , ,

?>