„То је површина онога што лежи у суштини тог сукоба, а то је један образац који влада од 18., пренео се на 19. па и 21. век. То је дотрајавање идеја Аустроугарске царевине…“
Разматрајући Европу и Русију као два појма која имају не само различиту политичку већ и вредносну употребљивост и вредносни садржај, богослов Дарко Ђого је указао на чињеницу да можемо кроз читав један миленијум да видимо да су ови односи бивали различити, захваљући погрешним и на страху заснованим перцепцијама Русије у Европи.
„Присуствујемо војном, политичком и финансијском окршају али док год вектори културних вазалстава не престану да делују међу Русима и Србима не можемо се претплатити на позитиван исход. Зато је најзначајнији догађај, од очигледне антируске хистерије на Западу прављење једног колективног осећаја међу Русима да заправо Русија не треба да буде вазал који гледа у европско огледало да би видела лепше црте свога карактера, него Русија треба да буде величанствена цивилизација пре загледана у Рубљовјевог Христа него у европско венецијанско огледало“.
Правни историчар Зоран Чворовић поставио је питање да ли су у околностима када је последично неминовно приближавање Русије Азији, посебно Кини и с обзиром на реакцију Запада према Русији, могући онакви односи какви су постојали у прошлости између Европе и Русије.
По његовом дубоком уверењу односи какви су постојали у прошлости између Европе и Русије, у будућности нису могући. Русија ће, сматра, све даља бити од Старе Европе, од старог континента, не својом вољом.
„Русија је пружила руку Европи, али Европа као таоц англосаксонске политике у овом тренутку жели гвоздену завесу према Русији. Европа се самим тим претвара и у цивилизацијску и у економску провинцију и таоца англосаксонског света“.
Неминовно је, оценио је, да ће се културно и политичко и економско општење Русије окренути према азијском региону, индијско пацифичком региону који данас полако али сигурно постаје центар света. Атланстки басен који је у последња четри века био економски и политички центар света престаје да то буде и центар света се сели у азијско пацифички регион што ће, каже, неминовно упутити Русију на сарадњу са тим земљама.
Посматрано из историјске перспективе и данашње стварности директор Архива Србије Мирослав Перишић рекао је да смо данас савременици једног драматичног, а можда и најдраматичнијег времена у историји јер је свет дошао до тачке коју можемо да назовемо опасност за опстанак човечанства.
„Много је фактора који чине данашње време једним временом које ми историчари најчешће називамо нова историјска основа. Ломи се стара епоха и у том лому догађају се неке појаве за које немамо историјско искуство – не само рат у Украјини и уздрмани темељи светског поретка који је био на сцени већ у тој некој позадини имамо корону и драматичне вести ио постојању биолабораторија“.
У контексту рата у Украјини поново је актуелизовао питање Русије и Европе што захтева, по мишљењу политичког аналитичара Александра Павића, нову дефиницију.
“Сада имамо цивилизацијски расцеп кога је Русија овог пута свеснија него што је то била у 19. веку јер се сада суочава са дехристијанизованом Европом. Пре је могло да се каже да делимо исту култури и ако је реч о различитим црквеним традицијама, исту религију. Сада је јасно да то није тако.“
Сасвим извесно и потпуно јасно је да, нагласио је у свом исцрпном излагању професор Мило Ломпар, без руског присуства и утицаја унутар српког културног простора тешко да српско постојање на Западу има било какву будућност.
„Оно што је рекао Стојан Новаковић да без Русије не би било Србије је историјска константа. Постоје ствари у историји и култури једнога народа које се не могу напустити, постоје границе које су неодступне, а једна од таквих граница је и са становишта интереса и са становишта културе неувођење било каквих санкција Руској Федерацији“.
Меша је поред Андрића
У оквиру Видовданских свечаности на главном тргу Андрићграда, Емир Кустурица, Милорад Додик, члан Председништва БиХ, књижевник Матија Бећковић и професор Мило Ломпар открили су споменик Меши Селимовићу, још једном од великана српске књижевности.
„Пре неких 40 година, опраштајући се од Меше Селимовића на Новом гробљу у Београду рекао сам – када бисмо се сахрањивали усправно, ти би био један од првих који је то заслужио. Сахранити значи сачувати. И ево, на 40-ти Видовдан од одласка Меше, видимо га како се заувек усправио и стао поред Иве Андрића, на оно место које је заувек заузео и у српској књижевности“, рекао је Матија Бећковић данас у Андрићграду.
Такође, свечаности су обележене и отварањем изложбе „Меша Селимовић: избор докумената“ чији су аутори Јелица Рељић, Александар Марковић и Никола Аџић,а посљедње у низу видовданских дешавања било је отварање изложбе слика Миће Поповића и Вере Божичковић Поповић у Галерији „Петар Лубарда“ у Андрићевом институту. Изложбу су отворили Снежана Нешковић Симић, Марина Цветановић и Емир Кустурица.