Разговарамо са врсним историчарем др Милошем Ковићем, професором на Одељењу за историју Филозофског факултета Универзитета у Београду, поводом јубилеја „800. година аутокефалности Српске Православне Цркве“.
Професор Ковић увек отворен за дијалог, луцидан историчар уједно и карактеролог нашег народа љубазно пристаје да да интервју за наш омладински и хришћански часопис Растко. Поред урођеног шарма и елоквенције увек је насмејан, озарен неком благодатном медитеранском светлошћу која је обасјавала наше свете претке.
Професоре Ковићу снага светосавске цркве се није само осећала у периоду цара Душана и његових славних предака светих Немањића, већ и у оним тренуцима када смо косовским заветом и крсно-васкрсном жртвом стали на пут азијском агресивном нашествију које је тада претило да угрози европску хришћанску културу и хришћански идентитет Европе. То сведочење светог кнеза Лазара на Косову је оставило трајни завет или како би Емир Кустурица рекао „трајни мит“ који ће носити српски народ кроз историју када је црква обновом Пећке патријаршије без државе одржала духовно јединство српског народа у три империје. Како ви као модеран историчар видите улогу светосавља?
Од данка у крви, преко мученичких сеоба које нам је описао Милош Црњански, а екранизовао режисер Александар Саша Петровић, свих модерних искушења све до Јосипа Броза Тита, Српска Православна Црква је била распета. Да ли бисте нам дали ваше сажето мишљење о смислу страдања у нашој прошлости и будућности?
Како видите данас Светог Саву и савремену омладину? Шта би вама, као мудром историчару била порука српској омладини?
-Бекство из палате у манастир средњовековни извори називају опредељењем за Царство Небеско. Тај подвиг Свети кнез Лазар само је поновио. То ће учинити и последњи Немањић, Јован Урош – монах Јоасаф из Метеора, и деспот Ђорђе Бранковић – Свети Владика Максим. Тај пут ми следимо вековима. Светосавски и Косовски Завет, то опредељење за Царство Небеско, није дакле, само бекство у манастир, нити одлазак у битку. То је наш слободни и свакодневни избор између љубави и себичности, истине и лажи, подвига и страха. Историја је царство слободе и одговорности.
Шта кажете о директору који је скинуо мајцу са ликом Гаврила Принципа дечаку коме се допао овај символ, тј. лик члана „Младе Босне“ Гаврила Принципа? Да ли би надубодни директор скинуо мајцу са ликом нашег нобеловца Иве Андрића јер је и он био члан „Младе Босне“?
-Мислим да би и то учинио, уколико му нареде. Данашњи атеизирани, обесмишљени и заплашени човек лако потпада под утицај вођа, председника и диктатора. Савест и памет он једва чека да поклони првом самопрокламованом вођи на кога наиђе. Мислити својом главом, остати у завету – за неке је то превелики терет.
Реците нам молим вас, као врстан историчар са умешношћу да сажмете и прикажете есенцију историјског феномена, ко је писао „Начертаније“ Илије Гарашанина и какву је улогу оно имало у историји српског и јужно словенских народа?
-Ослобођење и уједињење – то је у 19. веку писало на заставама родољуба широм Европе, од норвешких фјордова до грчких острва и од Ирске до Јерменије. Веровало се да сваки народ има право да сам одлучује о својој судбини и да, због тога, мора да се ослободи стране власти. Те, 1844. године, када је настало Начертаније, италијански писац Чезаре Балбо, објавио је књигу Наде Италије, којом се заложио за ослобођење и уједињење Италијана, а грчки председник владе Адамантиос Кораис у скупштини је објавио Мегали Идеју, план уједињења свих грчких земаља. То је било и Начертаније. Писао га је Чех Франтишек Зах, а Илија Гарашанин га је само на неким местима редиговао и поправио. Затим га је склонио, можда негде у фиоку, и за њега нико није знао све до почетка 20. века. Али ту је само стављено на папир оно што су сви Срби већ знали и желели, о чему су одавно и упорно певале њихове песме, говорили њихови свештеници и интелектуалци: ослобођење и уједињење српских земаља – Србије, Босне и Херцеговине, Црне Горе и Старе Србије.
Како као историчар тумачите стихове Љубомира Симовића: „На твом смо гробу оставили штаке ал не стигосмо куд смо наумили“. Него да не тражимо неку херменеутику, Господине Ковићу „quo vadis“ Србијо? Које видиковце ми данас себи задајемо?
-Имамо испред себе царски друм, који добро познајемо, јер су њиме већ ходили наши преци. Али ето, умемо да лакомислено, као Црвенкапа, залутамо по необележеним и непознатим стазама и богазама, на које нас заводе самозвани и често злонамерни водичи.
Наш национални и патриотски песник Брана Црнчевић на једном месту каже: „И у Хиландару и Јасеновцу треба запалити милион свећа. Јесте ли се уморили свече?“ Професоре Ковићу да ли смо ми после свих идеологија, илузија, заблуда постали заиста уморан народ, ако питање није претенциозно да судимо о стању нације?
Разговор водили Горан Раденковић и Огњен Анђелковић.
Часопис Растко бр.17, поводом 8 векова аутокефалности СПЦ