ГЛАС АМЕРИКЕ: Сјеме џихада на Балкану

ИСКРА на Фејсбуку
Фото: Спутњик

Фото: Спутњик

Стотине бораца из балканских земаља се до сада придружило припадницима самозване Исламске државе и другим екстремним групама у Сирији, а ИД сада настоји да оснује нови фронт калифата на Балкану и регрутује нове добровољце из региона, пише „Глас Америке“.

Стручњаци за екстремизам кажу да су дисфункционална политичка, лоша економска ситуација и велика незапосленост у Босни и Херцеговини и на Косову створили савршен терен за регрутовање, пише новинар „Гласа Америке“ Џеф Свајкорд.

Страни исламски борци „Муџахедин батаљон“ су у септембру 1993. заузели једно село у централној Босни, близу Витеза који је био под контролом хрватске војске. Муџахедини су у селу, убијали заробљене и рањене и палили куће.

Годину дана раније, муџахедини, у преводу „борци за слободу“, још увијек свјежи из деветогодишњег совјетско-авганистанског рата, почели су да долазе у Босну у „свети рат“ џихад, у прогон невјерника. За њима су почели да долазе и џихадисти из сјеверне Африке и са Блиског истока, а међу њима је био и Ајман Деан из Саудијске Арабије.

„Многи муџахедини у Авганистану, који су се борили за ослобађање те земље и обнову исламске државе су се осјећали одбаченима због исхода догађаја. Зато су, када је почео рат у Босни видјели прилику за каналисање својих џихадистичких амбиција“, рекао је он.

Муџахедини су 1993. и формално постали саставни дио армије БиХ, а њихов број је прешао 1500. Били су познати по бруталности, мучењима и бројним злочинима.

„Био сам свједок убистава српских заробљеника. Искрено говорећи сви су они били борци, припадници милиција“, каже Ајман.

Страни исламски борци су користили пуно радикалнију, екстремну салафистичку идеологију, подстицање исламског буђења међу босанским муслиманима и ширење облика ислама који искључује суживот са другим народима у Босни и Херцеговини.

„Они су видјели у Босни веома добру прилику да представе ту врсту строге религије, крутог схватања и тумачења ислама“, рекао је експерт за исламска питања из Босне Хајрудин Сомун.

Већина муслиманских вјерника у Босни, упражњава умјерену, европску варијанту, сунитског ислама. Помоћник министра безбједности задужен за питања тероризма у Босни и Херцеговини Вјекослав Вуковић каже: „Ти страни екстремисти говоре муслиманима у Босни и Херцеговини да се погрешно моле, да нису добри муслимани и да је само ислам који они проповедају прави.“

По завршетку рата, неколико стотина страних бораца је остало у Босни. Основали су своје вехабијске, односно салафистичке заједнице у руралним, тешко приступачним подручјима. Многи од 200 страних бораца из Босне који су се придружили Исламској држави дошли су управо из тих заједница.

„Босна је само једна епизода у дугачком низу џихадистичких сукоба који ће се ширити по муслиманском свету, са циљем да припреме муслимане за џихад и успостављање калифата“, истиче Ајман Деан.

И док други не виде тако мрачну будућност, посљедице акција припадника муџахединских бригада се осјећају широм свијета већ више од 20 година. Један од њих је био и Халид Шеик Мохамед, организатор напада на Сједињене Државе 11. септембра 2001. Стотине других било је у Ал Каиди или су се борили у Чеченији или Пакистану. Сада су се придружили Исламској држави.

РТРС

Тагови: , , ,

Оставите коментар

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Поштовани читаоци,
Молимо вас да се придржавате следећих правила за писање коментара:
Неопходно је навести име и е-маил адресу у пољима означеним звездицом, с тим да је забрањено остављање лажних података.
Коментари који садрже псовке, увреде, претње и говор мржње на националној, верској, расној основи или поводом нечије сексуалне опредељености неће бити објављени.
Приликом писања коментара водите рачуна о правописним и граматичким правилима.
Није дозвољено постављање линкова односно промовисање других сајтова кроз коментаре, те ће такве поруке бити означене као спам, попут низа коментара истоветне садржине.
Коментари у којима нам скрећете пажњу на пропусте у текстовима неће бити објављени, али ће бити прослеђени уредницима, као и они у којима нам указујете на неку појаву у друштву, али који захтевају проверу.
НАПОМЕНА: Коментари који буду објављени представљају приватно мишљење аутора коментара, то јест нису ставови редакције ИСКРЕ.