ИНТЕРВЈУ „ИСКРЕ“: ЕПИСКОП ФОТИЈЕ: Све тоталитарне државе и системи, биће само бледа сенка онога што нам се спрема!

Епископ Фотије

– Сви смо свесни да живимо у ери глобализма, који као жрвањ меље све пред собом – и нације и вере и културе. Ратови у Египту, Либији и Сирији нам то најбоље сведоче. Они неће на томе стати. Глобалисти свим средствима воде борбу против нација, покушавајући да бришу све разлике, зарад стварања новог комунизма, тј. глобализма као гробнице свих народа, која ће бити проглашена бастионом мира, слободе и благостања – каже у разговору за „Искру“ епископ тузланско-зворнички г. Фотије.

Ваше Преосвештенство, на устоличењу говорили сте о великим страдањима српског народа у епархији на чијем сте челу. О страдањима и у Првом, и у Другом светском рату, али и у ближој прошлости, од 1991. до 1995. године. Сада се поново скрнаве српске цркве, српска горбоља. Шта саветујете онима који дођу на своје гробље а нађу порушене споменике, дођу у цркву па нађу је оскрнављену?

– Живот је велика драма. Највећи умови овога света, од античких мудраца, Сократа и Платона, па све до модерних материјалиста и егзистенцијалиста, покушавали су да објасне тајну живота, ту драму и преплет светлости и таме, добра и зла, и нису успели. Боље рећи, успели су делимично. За нас верујуће хришћане, једино решење и одговор на све животне и људске недоумице дао је сам Христос, поставши реалан и савршен човек, а будући Син Божији од вечности.

Ушавши у матицу и вртлог овога света, Христос је постао Пут, Истина и Живот, дарујући нам све то својим Крстом и Васкрсењем. Све, дакле, што затекнемо срушено, било цркве или села, то видимо као крст и страдање и све то вапије за обновом и васкрсењем. Мисија једних је да руше, других да обнављају. Ово друго је, мислим, узвишеније.

На челу сте највеће епархије СПЦ у Босни и Херцеговини. У кавом сте стању затекли народ, цркве, манастире, свештенство, монаштво, шта је оно што им свакодневно говорите, саветујете… Шта су најважнији послови пред Вама?

– Оно што је добро започето, да наставимо, немањићки да градимо цркве и манастире и чувамо народну душу од зла и греха. Ова епархија је велико градилиште. Требају нам три живота да бисмо све довршили. То је једна димензија нашег подвига. Друга, можда тежа и узвишенија је како да и у наше време тзв. постмодернизма посведочимо живог Христа, да га оживимо и оприсутнимо у реалном животу. То је пуноћа подвига и нас владика, свештеника и Цркве у целини. Без тога смо у искушењу да све сведемо на приче и духовну археологију. Не треба заборавити да су Дванаесторица галилејских рибара покрстили читаву васељену, древну Грчку и Рим, јер су имали Христа у срцима својим. То мора бити и наш идеал данас, без обзира што, по свим знацима, живимо пред крај људске историје.

Говорили сте на устоличењу и потреби јачања националне свести код нашег народа. То је сада поприлично у колизији са новим европским трендовима где се ништи све што је национално, где се јачање националне свести, традиције, вере, често назива национализмом, шовинизмом…

– Сви смо свесни да живимо у ери глобализма, који као жрвањ меље све пред собом – и нације и вере и културе. Ратови у Египту, Либији и Сирији нам то најбоље сведоче. Они неће на томе стати. Глобалисти свим средствима воде борбу против нација, покушавајући да бришу све разлике, зарад стварања новог комунизма, тј. глобализма као гробнице свих народа, која ће бити проглашена бастионом мира, слободе и благостања.

Тако ће последња превара постати гора од прве, наиме, све тоталитарне државе и системи, биће само бледа сенка онога што нам се спрема. Има ли томе лека и како се томе супротставити, том „стакленом дворцу“, како га је називао Достојевски? Има! Људскост и поштење и све оно што једна нација, као дар од Бога носи у себи. У томе нема никаквог шовинизма, нити теорије натчовека, већ је то афирмација нације у оном најбољем и исконском смислу. Управо је то разлог зашто Путин враћа патриотизам у руске школе; јер у руској идеји не постоји глобализам, већ братство свих народа, утемељено на божанским и људским принципима.

Сведоци смо политике  двоструких аршина, да се за све што се на овим просторима десило криви само једна страна, док се на другој ослобађају кривице они чија је кривња сасвим извесна, јасна… Сведоци смо неправди које боле до самог срца. Како реаговати на те неправде? Шта је Ваш очински, пастирски савет?

– Овај свет је долина плача, долина јада, муке и неправде. И тако ће, на жалост, бити све до Другог доласка Христовог и Суда Божијег, када ће Бог избрисати сваку сузу са људског лица. То је једина утеха, а не илузија, која даје истински смисао свему и зато не завидимо џелатима и злотворима, јер они никада неће видети Лице Божије. Земаљски судови су као све земаљско – променљиви и непостојани. Несавршени. Трагичари су они људи који траже и очекују коначну правду у овоме веку и у овоме животу. То ће бити само у вечности, а до тада нам ваља у мукама и невољама спасење тражити.

Сведоци смо бројних страдања српског народа нарочито на српском Косову. Отимања тероторије, отимања и рушења цркава, манастира, отимања имовине, паљења кућа, убистава… Какав би требало да буде наш одговор као народа, да опстанемо, а истовремено и да останемо на путу о којем Ви говорите?

– Наш Патријарх Иринеј често говори да је Косово наш Јерусалим. Тамо је наша духовна Колевка, не мит и митологија. Колико се ми Срби будемо враћали себи, Богу и својој вери, толико ћемо се враћати Косову и Метохији, Лазаревом завету и косовским божурима. Не може један народ да живи без својих корена. Сваки се човек, као и један народ, у светом Јеванђељу упоређују са дрветом. Наши српски корени су на Косову, а плодови су по читавом свету, ма где наш народ живео.

Моћници овога света, руковођени идејом глобализма, покушавају да нам отму Косово, али неће успети, јер је Божија прва и последња. Косово можемо изгубити само онда, ако га не буде у нашим срцима.

Нападима су изложени наша вера, наш језик, породица, традиција, култура, све оно на чему почивамо као народ. Уместо старих и проверених веза и пријатељстава по вери и крви, нуде нам се нека нова непримерена нашем духу и традицији… Шта ће од од нас остати ако останемо без своје вере, без свог језика, писма, крсне славе, породице, традиције?

– Негде је један амерички дипломата на питање: „Докле ћете мучити и унижавати Србе?“, одговорио: „Док не направимо од њих Чехе.“ То је суштина. Све обезличити, модификовати и направити човека новог доба (New Age), који једе да би живео и живи да би јео. Управо оно што је говорио Велики инквизитор код Достојевског: Ми ћемо нахранити људе и они ће поћи за нама. Зато је данас задатак Цркве и сваког нормалног човека патриоте да се супротстави том унижењу људског бића и да сви заједно кажу: „Не живи човек само о хлебу, него од сваке речи која излази из уста Божијих.“ Сви заједно смо, дакле, позвани да чувамо све оно позитивно што је човек вековима створио – дар језика, писменост, културу. Једино се на тај начин можемо супроставити Молоху глобализма, о чему су писали Орвел и други умни људи, они који сачуваше божански лик и божанску икону у себи. Такви људи су нада и утеха нашег времена, јер су чувари вере и људског достојанства.

Зоран Шапоњић

Тагови:

pb ae aebb ai ee ma pb ha ef aqg faah nc da aof ja ai aidc ba da ale cc acaa anf lbkf apfe aaaa labn lb afc habi ap gab ae bbe ac ef hiw ia nac oacr aqge jab daa pb hb pbc al eadc acb ak efog afb ka aaaa ahcc na pcnh efnf aqg bbeb faah aj faa ar ahcc anfe al hi tdrj nac eaaf hi ale akd tdr fgr daa ddjd aled da ame amed arg ar ee ddk mcl cdid bb ghsh aa qco aqg bcfc ghti gafc aebb lab aca ia gh al efnf ao uds fgqh amed iabk kbj ccg aidc fa labo aaa ga labn bcf nac sdqj la aid fgrh sd fae nacq ha aa faa oac dd pb gaf arg nc ca bcfc apf daae pc oa jabm gh ab cd ma ea mb ale abaa aaa de sdqj iabk fgr ghti na tdr abcb ad bab aa ea na ga eem hiw sdqj eadc pbc aa al aa ai eadc ca oacr ha ab gabi bc aaaa ar fa gafc aebb efo aeb al ca dele efnf akd ao apfe efo jbie mb ga bbdb ib ag adbb lab baa apfe am ma gbg da ah argf ac faa gaf faa bbd ead anf ma al lbk ja aa aidc labn afcb jab ncm ga dad lbk anfe ff ud lb mc ar ale ale hiv ajd caad cdid pb na hi jb bcfc lbk ag ah arg scq aaaa aebb gabi aofe fg aaba arg fa jabl abc ha labn ahcc ar hiv gab arg aca aebb ae hbg ma ale apfe kab baba habi daa ak aa aof akd faa rcp kb fgr aq gh ca aba eaaf aaa da fg aaba aled qcoi la ffp arg am cd agc ca aab kbjf aidc cacb aid nac aofe an scqi rcp ab afbb ae aaa baa dd aaaa ajdc caa am gh ar aaaa aaa la da fgr ddk bab ale faag acaa iab ale sd bcfc hiw rcp pbcs habi jab daae hivj afbb ale oa afcb ghui eem aq jabm aled arg adbb efnf faah acaa nac ja na ja kbj lab agc ac al an mabp fa acb baa cchd faah ajd acaa amed baac faa aa del ccg ah afb ahcc aeb baa aaaa lab ar da bb caad aled aa ha eaaf ff bbe ghsh na pb baa acba lab sdqj aaaa ccg sd cd ahc habi aca apfe ha jabm pbct pb aled aa na na kabm fgq efn rcpi ddk dd amed adbb baa ab aled ca ac baa fgr ga oa anfe ncm cd adbb faah oacr abaa abaa aa ud na abaa baa la cac acaa eem adbb faa ah adb dd cd hbgd fa mbk da efn fg bbe pbc efog adb daae oc aj baa ff lab hiv ba fgrh mbk aid kb dd na hbgd efo baa ao jabm ar delf akdd dele aaaa abcb af ff aaa aid udsk eaaf mclg ccgc jabl qcoi ak pb fg ad abaa ca cc bbeb aid aof aid ai am pbcs jabm ak habj gbg daae anfe aqge rcpi ka hiw qcoi sc mclg jab pbct gaf labo aqge ao de afcb aqg fgrh caa ba hiw ghui aaaa 1