БИТКА ЗА СВЕТУ СОФИЈУ: Ердоган каже да нема независне Турске док црква поново не буде џамија

ИСКРА на Фејсбуку
Фото: Курир, Profimedia

Фото: Курир, Profimedia

Битка са Свету Софију је све жешћа, а многи у Турској сматрају да нема пуне независности Турске док Света Софија поново не постане џамија, пише угледна турска новинарка Пинар Тремблај за амерички портал Алл Монитор.

Бивша црква, а садашњи музеј Света Софија саграђена је 527. као православна црква. У царску џамију Турци су је претворили 1453. када су освојили Константинопољ, данашњи Истанбул. Али, од када је после реновирања 1931-35. за време владавине Ататуркове нове секуларне Републике Турске, Света Софија постала музеј, не престаје чежња турских конзервативаца да она поново постане џамија.

У последњој деценији, уз прећутну сагласност владе, исламистичке групе и ултранационалисти су у медијима периодично спомињали питање Свете Софије, организовали митинге и потписивање петиција, а на проповедима позивали власт да на то усмере пажњу. После тих акција, је 11. априла 2015. у Светој Софији по први пут за 85 година приређено рецитовање Курана,и то дан пре грчког православног Ускрса, који се тада поклопио са рођенданом пророка Мухамеда.

У новембру 2015. један младић је у њој обавио намаз (молитву), а то је изазвало велику пажњу када је фотографија подељена на друштвеним мрежама. У децембру 2015. представник Партије националистичке акције у парламенту је званично затражио да се Света Софија претвори у џамију, а сваке године се 29. маја одржавају све екстравагантније прославе освајања Константинопоља.

Ове године се хиљаде верника се 28. маја окупило испред Свете Софије и молио да она поново служи као џамија. Активисти тврде да су за тај захтев окупили 15 милиона потписа, а када је немачки парламент недавно усвојио резолуцију о турском геноциду над Јерменима 1915., посланици турске владајуће странке су позвали да се као одговор на то дозволи да Света Софија поново буде џамија.

Најважнији корак у претварању Свете Софије у џамију је предузет 1. јуна ове године када је најављено да ће државна телевизија сваког дана током месеца Рамадана емитовати читање Курана из Свете Софије, а у тој емисији први гост је био Мехмет Гомез, шеф турске Дирекције за верска питања, који је под куполом Свете Софије објаснио њен значај у исламској историји.

Ова одлука је покренула узбуну међу секуларним Турцима и православним хришћанима. Грчко Министарство спољних послова је поводом тога оштро протестовало, док је турско Министарство спољних послова 8. јуна такође оштро узвратило што у Атини више нема ни једне џамије. У међувремену, амерички Стејт департмент је прокоментарисао да Турска треба да поштују традицију Свете Софије, док је Немачка навела да је то унутрашње питање Турске.

Анонимни грчки дипломата је за Алл монитор изјавио да „у је у последњих пет година, Турска у џамије претворила друге три цркве које носе име Света Софија, а да високи турски званичници стално користе то питање као адут.

Ангелос Сиригос, професор међународног права и спољне политике на Универзитету у Атини каже да се иза грчких реакција крије страх да ће Света Софија заиста ускоро бити претворена у џамију. „Разлог за ту промену ће бити потреба турског председника Реџепа Тајипа Ердогана да повећа своју популарност, имајући у виду референдума који би требао да у Турску уведе председнички систем“, каже Сиригос.

С друге стране Ридван Каја, новинар и председник турске невладине организације Озгур-Дер сматра да се Грци неправедно буне и да црква не служи својој сврси ни као музеј. Он наводи да већина конзервативних Турака сматра да је претварање џамије у музеј 1930-их био сигнал деисламизације земље.“Света Софија симболизује освајање Османлија, а њено претварање у музеј се посматра као сузбијање ислама“, каже Каја.

Мурат Озер, председник НВО Имкандер и историчар уметности каже да је „традиција да освајачи освојене богомоље претварају у своје.

„Скоро све византијске цркве у Истанбулу су претворене у џамије после освајања, а затим је султан подстакао хришћанско становништва да гради нове. Дакле, све постојеће грчке православне цркве у Истанбулу су подигнуте после освајања. Новим владарима није било стало да униште оно што су затекли, већ је главна жеља била да се непријатељима покаже моћ и углед царства“, ојбашњава Озер.

Многи у Турској сматрају да је кемалистичка Турска била сувише нестрпљива да се уклопи у западну цивилизацију, док други инсистирају да су Западне силе натерале Ататурка да претвори Свету Софију у музеј.

У сваком случају, многи у Турској сматрају да је то питање независности, и по њиховом схватању, нема пуне независности Турске док Света Софија поново не постане џамија.

Алл монитор наводи и мишљење једног муслиманског интелектуалца који је желео да остане анониман.“О питању Свете Софије се у протеклој деценији бесрамно манипулише. То је храњење сна о османској обнови, као да ће се неко из турске серије сад појавити и Свету Софију поново претворити џамију. Побожним муслиманима је заиста непријатно да гледају ову опортунистичку пропаганду.“

На крају се поставља забрињавајуће питање: Да ли Ердоган може све ово зауставити када је већи део јавности уверен да Турска не може бити независна, осим ако Света Софија поново не буде џамија?

All monitor, Kurir

Тагови: , ,

Оставите коментар

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Поштовани читаоци,
Молимо вас да се придржавате следећих правила за писање коментара:
Неопходно је навести име и е-маил адресу у пољима означеним звездицом, с тим да је забрањено остављање лажних података.
Коментари који садрже псовке, увреде, претње и говор мржње на националној, верској, расној основи или поводом нечије сексуалне опредељености неће бити објављени.
Приликом писања коментара водите рачуна о правописним и граматичким правилима.
Није дозвољено постављање линкова односно промовисање других сајтова кроз коментаре, те ће такве поруке бити означене као спам, попут низа коментара истоветне садржине.
Коментари у којима нам скрећете пажњу на пропусте у текстовима неће бити објављени, али ће бити прослеђени уредницима, као и они у којима нам указујете на неку појаву у друштву, али који захтевају проверу.
НАПОМЕНА: Коментари који буду објављени представљају приватно мишљење аутора коментара, то јест нису ставови редакције ИСКРЕ.