ЦРНА ГОРА: Албанци траже повлачење новог Рјечника црногорског језика

ИСКРА на Фејсбуку
Фото: РТРС

Фото: РТРС

Због објашњења појединих појмова који се тичу Албанаца у новом Рјечнику црногорског језика, увријеђен је албански народ у Црној Гори, који тражи његово повлачење. Албанске партије сматрају да је то „наставак старе политике пошто су Албанци представљени као агресори“.

Почетком априла Црногорска академија наука и умјетности објавила је први дио Рјечника црногорског народног и књижевног језика, као „скроман поклон народу уочи десет година независности“.

На нешто више од 500 страница пописано је више од 12.000 ријечи које почињу словима А, Б и В заједно са информацијама о њиховом изговору, значењу и употреби.

И док за Академију рјечник „представља темељ за црногорски идентитет“, албански народ, као један од аутохтоних народа Црне Горе, бурно је протестовао због објашњена појединих ријечи у њему које се тичу Албанаца.

За албански народ у Црној Гори спорно је како су објашњења три појма, и то: „Албанац“, „Албанизација“ и „Албанизовати“ – тврди Генци Ниманбегу, предсједник Националног савјета Албанаца и посланик ФОРЦА.

Ниманбегу сматра да су таквим тумачењем Албанци представљени као агресори.

Тај дио је, око наведених појмова, веома споран и увредљив за нас. Рецимо појам Албанац су они дефинисали ‘као становник Албаније или онај ко је поријеклом из Албаније’. За нас Албанце, који смо овђе, у Црној Гори, ми смо аутохтони на овим подручјима. Наше је поријекло са ових подручја. То сматрамо наставком старе ‘чубриловићевске политике’ гђе нас желе представити као неко ко је дошао на ово подручје, а што је увредљиво и неприхватљиво“, констатује Генци Ниманбегу.

Такође, Ниманбегу истиче да се у Рјечнику појам „албанизација“ дефинише као „наметање албанског језика, културе и обичаја другим народима“, а као примјер за појам „албанизирање“ наводи се „Малисори албанизирани“.

„Ово је веома лоше примљено код Албанаца у Црној Гори, а и у интелектуалним круговима у Албанији. Мислим да је то корак уназад“, оцјењује Ниманбегу.

Генци Ниманбегу од ЦАНУ тражи повлачење Рјечника, а од ауторског тима извињење свим Албанцима у Црној Гори.

„То је дух једне старе школе образовања, гдје смо ми представљени као да дивљи и туђи на овим подручјима, да је словенски идентитет пуно културнији, а да је наш идентитет рушилачки и агресорски. То се може извући из објашњења ова три појма“, закључује Ниманбегу.

Оптужбама на рачун ЦАНУ придружио се и Никола Цамај из Демократског савеза који је рекао да ЦАНУ „хегемонистичким тумачењем показује да о Албанцима има исто мишљење као САНУ“.

Стога, Цамај наводи „да су доказали да се разлика између ЦАНУ и САНУ (Српска академија наука и уметности) свела на једну словну грешку“.

Нисмо могли добити коментар посланика Албанске алтернативе Ника Ђељошаја који је недавно у Скупштини Црне Горе први отворио ову тему и скренуо пажњу јавности на тумачења у Рјечнику.

„Ова Скупштина, представници грађана, представници свих народа Црне Горе треба да осуде овакву хистерију и неистине према најстаријем народу који живи на овим просторима“, казао је Ђељошај.

Ђељошај је касније, у саопштењу, најавио да је „због анти-албанског дјеловања ЦАНУ одлучио да до даљег бојкотује засједања Скупштине Црне Горе“.

Чланица ауторског тима за израду Рјечника, професорица Филозофског факултета Рајка Глушица,рекла је да јој је „жао због начина на који је објашњење тумачено у јавности“ и да аутори никог нијесу хтјели да повриједе.

РТРС

Тагови: , ,

2 коментара

  1. Akademik Kaplan Burović каже:

    Definicija CANU za pojam ALBANAC « као становник Албаније или онај ко је поријеклом из Албаније » je sasvim ispavna. Treba samo peciziati da se odnosi samo na one koji su po nacionalnosti Albanci, jer imamo stanovnika Albanije i poreklom iz Albanije koji nisu Albanci. Uz to treba dodati i da, na teritoriji Crne Gore, Albanci nisu ni narod niti nacionalna manjina, već dijaspora Albanaca iz Albanije.

    A dijaspora se razlikuje ne samo od naroda, već i od nacionalne manjine. Ako ko ne razume ovo, posebno Albanci, koji ne razumeju ili neće da razumeju, neka izvole da vide delo KONVENTA KUADAR ZA ODBRANU NACIONALNIH MANJINA – dokumenat sačinjen od Seketetarijata OUN, 01. februar 2003. Imaju i albansko izdanje pod naslovom KONVENTA KUADËR PËR MBROJTJEN E MINORITETEVE, Tirana, nema godinu izdanja, ali je moguće iz sredine prve decinije ovog veka, XXI.

    Svetska nauka je otkrila i dokazala da Albanci nisu autohtoni ni u samoj Albaniji, kamo li u susednim zemljama. Isto tako dokazano je da Albanci nisu ni Iliri, kamoli i Pelazgi. I ne samo svetska nauka. I sami najveći albanolog albanskog naroda, akademik, prof. dr Eqrem Çabej priznao je da Albanci nisu ni autohtoni niti Pelazgi i Iliri. Poslednjih decenija sa njime je počelo da se slaže i novo pokoljenje albanskih albanologa na čelo sa dr Ardianom Kljosi i Ardianon Vehbiu. Opširno o ovome vidite moje delo KO SU ALBANCI?, čije smo studije već preštampali na stranicama ovog sajta.

    Po Akademiku Çabeju Albanci su iz Rumunije stigli u oblast Mat, Srednja Albanija, iznad Tirane, u X veku nove ere, pa su se otuda, u narednim vekovima, rasprostrli na teritoriji današnje Albanije i, posle turske okupacije, stigli i na terirtoji Crne Gore, Srbije, Makedonije i Grčke. Ovo je svetska nauka višestruko dokazala dokumentima, činjenicama i zdravim, sasvim ispravnik naučnikm argumentima, što je primoralo i pomenutog Akademika Çabeja da prizna, pa da i sâm istražuje i doprinese u dokazivavju ove teze.

    Ako se ko od Albanaca ne slaže ni sa Akademikom Çabejom, jer moguće smatra sebe sposobnijim u albanološkim problemima i od njihovod Akademika, koga su sami do jučer proglasili i poštovali kao Boga Albanologije, neka nam izvoli dokazati da su autohtoni, pa i Pelazgi. Do danas niko od njih, pa ni ko drugi, nije dokazao to. Naprotiv, i sâm prvi presednik Akademije nauka Albanije, prof. dr Aleks Buda, priznao je da su pretendiranja za autohtonost i poreklo od Pelazga-Ilira prednaučna supozinjanja. I drugi presednik Akademije nauka Albanije, prof. dr Šaban Demiraj, pošto se ubedio da ne može dokazati da su Albanci ni Iliri, kamoli i Pelazgi, javno i pismeno je priznao da je do danas hipoteza o poreklu Albanaca od Ilira nedokazana i da je moguće ispravno ono što je dokazivao poznati nemački albanolog, akademik, prof. dr Hans Krahe, da Albanci nisu ni Iliri i niti Tračani.

    U X veku, kad su Albanci stigli u Mat, i živeli u prvobitnoj zajednici, bez pismenosti i ideje o državnosti, kao pagani, Crnogoci su primili hrišćanstvo i pismenost, pa su stvorili i svoju nezavisnu državu. Sviđalo im se ili ne sviđalo ovo albanskim ekstremnim nacionalistima, šovinistima i rasistima, ovo nam dokazuju istorijska dokumenta i činjenice, koja nam o Albancima svedoče da su provirili nos u istoriju tek 1043. godine. Crnogoci su ušli u Drač (Durrës, pupak današnje Albanije) godine 548.naše ere, dok je Akademik Çabej dokazao da su Albanci u to veme bili u Rumuniji, gde su padinama planina Karpati i Beskidi čuvali svoje koze.

    Da su Albanci, u upoređenju sa susednim narodima, kasno ušli u istoriju, da je njihov razvoj i njihova kultura u odnosu na njih zaostala, da su kasno došli do ideja civilizacije, činjenica je neosporna, što Albance ne treba da vređa i ako ko to iznese, ponajmanje da se osećaju uvređeni od CANU, koja to nikako ničime nije istakla. I mi smo Crnogoci, u odnosu na antičke Grke, zaostali, ali nas to ni najmanje ne vređa. Naprotiv – čestitamo im.

    A da su Crnogoci na svome, a Albanci došljaci iz Albanije, znači ne autohtoni, kako nam pretendiraju, to CANU ne samo što ima pravo da istakne kao istorijsku činjenicu, jer ne samo da joj je to i dužnost, sastavni deo istorije svoje zemlje, već joj treba da to i posebno istakne, kao odgovor na pretendiranja ovih Albanaca da su oni tu prvi, pa i autohtoni, da su i narod, a ne dijaspora.

    Rekao sam i kažem Albancima i celom svetu da Crna Gora nije multietnička država. U Crnoj Gori smo imali i imamo samo jedan narod, srpsko-crnogorski, i pokoju nacionalnu manjinu. Albanci ne samo što nisu u Crnoj Gori narod, već nisu ni nacionalna manjina. Albanci su dijaspora, što sam od vremena istakao i dokazao, pa smo videli da su se mnogi trezveni Albanci Crne Gore i osvestili, i prihvatili to javno.

    Ekstremni albanski nacionalisti, šovinisti i rasisti mogu nastaviti sa njihovim antinaučnim pretendiranjima, sa njihovom falsifikovanom istorijom albanskog naroda, ali za nas ona nije obavezna, jer i mi imamom pravo na naša pretendiranja, utoliko pre što su i svetski dokazana kao osnovana, naučna.

    U vezi sa ovim imam i primedbu za autora dopisa, koji nam se objavljuje bez njegovog imena. On ili nije svestan pomenutih istorijskih činjenica, ili je od onih Albanaca što nam pretendiraju da su u Crnoj Gori narod, a ne dijaspora. Bar tako ispada iz ovog dopisa. Mislim da je trebao da se jasnije izrazi i da se konačno osvesti za sebe da na teritoriji Crne Gore ne postoji nikakav “албански народ », pa ni ma koji drugi, izuzev srbo-crnogorskog naroda.

    Što se tiče albaniziranja, definicija CANU je sasvim ispavna: „наметање албанског језика, културе и обичаја другим народима“. Na svim jezicima sveta, pa i na albanskom, ono ima istu semantiku, upavo tu.

    A da su Albanci albanizirali crnogorsku oblast danas zvanu Malesi e Madhe, činjenica je neosporna, ne samo što je to dokazao i poznati nemački balkanolog akademik, prof. dr Georg Stadtmüller, koji se ozbiljno bavio problemima Balkana srednjeg veka, i kaže nam: « Malesija albanskih Severnih Alpi, koja je sa tri strane okružena od oblasti jezički srpske (Crna Gora, Sandžak, Novi Pazar, Metohija), nisu mogli biti znači i u ranom Srednjem veku, u vreme posle slovenske okupacije, nastanjene od Albanaca ».

    I ne samo Malesi e Madhe! Noel Malcolm, poznat kao veliki albanski prijatelj, kaže da su i Mirdita, pa i oblast Peškopije do kasno bile nastanjenjene Srbo-Crnogorcima i Makedoncima, da ne govorimo i o ostalim oblastima Albanije.

    Njihovo albaniziranje nam dokazuju i njihova pezimena. Konketno, gospodin Nikë Gjeloshi (Ђељошај), poslanik Albanske alternative u Crnogorskom parlamentu, koji istupa potiv RJEČNIKA u diskusiji, što misli, odakle mu to prezime? Istorija ovih predela poznaje srpsko-crnogorsko pezime ANÐELIĆ, od srpskog apelativa ANÐEO-ANÐELO, na albanskom ËNGJULL. Da je to prezime proizašlo od srpskog ANÐELO, a ne od albanskog ËNGJULL – očigledno je.

    Sve akademije nauka sveta idu k tome da o zajedničkim problemima imaju zajedničke stavove. Tako i akademija nauka i umjetnosti Crne Gore sa Akademijom nauka i umetnosti Srbije. Ovi Albanci (Konketno Nikollë Camaj, iz Demokratskog saveza Albanaca Crne Gore) hteli bi da između Cnogoraca i Srba ima samo razlika, pa i tamo gde ih nema. Moguće da nam ovime dokazuju njihovo prijateljstvo prema ovim narodima. Šta bi rekli ovi Albanci kad bismo i mi, eks-Jugosloveni, rekli da Geginci i Toske nisu isti narod, albanski, već dva sasvim različita naroda?! Mi smo dokazali i stalno dokazujemo naše prijateljstvo prema albanskom narodu u svim oblastima, kao što su i oni dokazivali i stalno dokazuju svoje neprijateljstvo prema našem narodu u svim oblastima. Ovo su neosporne činjenice.

    CANU ih nigdje nije optužio ni za neprijateljsto, kamoli i za divljašstvo, ali je prirodna pojava kod svih, koji imaju muvu na glavi, da se počešu. A da su oni (albanski buržuaski intelektualci !) neprijatelji našeg naroda, dokazao je ne samo njihov katolički pop Ðerđ Fišta, poznat kao anticrnogorski šovinista i rasista, već i njihov “komunista” Dimitar Simon Šuterići, koji se složio sa Fištom da su naši narodi rođeni da uvek liju krv jedni drugih. Ma da i naši buržuaski intelektualci nisu bolji od albanskih, ipak je činjenica da oni to još nisu izjavili, a da ne govorimo i o komunistima.

    Ili ubistvo austijskog poslanika puk. De Bronjara nije bilo divljašstvo?/ Ili – poziv Ðerđa Fište da se pođe na Crnu Goru, koju su već nekoliko puta spalili, da je ponovo spale – nije divljašstvo?/ Ili zabrana vere u Albaniji i rušenje crkava i džamija od Envera Hoxhe nije bilo divljašstvo?/ Pa i dranje na živo autora ovog komenta?

    Razlika između nas i vas, gospodo Albaci, u tome je, što mi razlikujemo nedužni albanski narod od dužnjih i predužnih, preko nosa zaduženih albanskih divljaka.

    CANU nigde ne pretstavlja Albance “као агресорe”, iako su to bili i jesu. Od kada su se Albanci muslimanizirali, pod zastavom muslimanskog fundamentalizma oni su se ujedinili sa svim okupatorima Balkana i napadali sve narode na svetu, ne samo balkanske narode, već i arapski narod u Jemenu, na dnu Arabijskog Poluostva. Ili se ne ujediniše jučer i sa Američkim međunarodnim žandarom?!

    Priroda Albanaca, njihov identitet, pokazao se ne samo agresorski, već i rušilački, Svesni da ono što su našli u Albaniji, kad su došli u IX veku nove ere, nije njihovo, oni su to divljački rušili ne samo iz nepoznavanja i nepoštovanja, već i da bi satrli tragove naroda koji su tu živeli pre njih. To su činili i nastavljaju da čine i danas na Kosmetu. Ja sam o rušenjima Albanaca napisao još u njihovom zatvoru Burelji čitavu studiju, iz koje sam uspeo do sada da oblavim samo jedan kratki deo – OČI SIMONIDE OPTUŽUJU, Beograd 2014. Pomognite mi da objavim i drugi, veći deo, da vidite dokumenta o njihovim razaranjima na sve stane sveta.

    Članici autorskog tima za izradu RJEČNIKA, profesorici Filozofskog fakulteta Rajka Glušica, ne teba da je žao ni najmanje “због начина на који је објашњење тумачено у јавности“ od Albanaca, jer se od njih ni ne može očekivati neko drugo objašnjenje. Oni su se rodili i umreće kao takvi.

    Mi teba da žalimo što crnogoske vlasti ne preduzimaju prema njima zakonske mere, predviđene i međunarodnim zakonima o dijasporama. Crnogorski narod je dovoljno nesreća pretrpeo od ovih Albanaca i vreme je da se tome stane na kraj.
    Crnogorskoj Akademiji nauka i umjetnosti čestitam za objavljivanje prvog dela tog RJEČNIKA i željim im da što pre objave i ostale delove. Ali im ne čestitam što ćute. Albanskim ekstremnin nacionalistima, šovinistima, teroristima i agresorima, trebaju da smelo pljunu u lice punu istinu o njima. Ma da je oni znaju i bez toga, pa je upravo zato potrebno da na sceni istupe crngorske vlasti.

  2. Boris каже:

    Cemu se cudite gospodine Burovicu (inace vas izuzetno cenim) zasto se vlasti i akademija ne oglasavaju. Zato sto su ti Albanci iz svetske dijaspore bili jezicak za nezavisnu kvazi Titogoru- pardon Milogoru.E sada se uzima“ reket“’ u svakom smislu od strane tog jezicka na vagi.

Оставите коментар

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Поштовани читаоци,
Молимо вас да се придржавате следећих правила за писање коментара:
Неопходно је навести име и е-маил адресу у пољима означеним звездицом, с тим да је забрањено остављање лажних података.
Коментари који садрже псовке, увреде, претње и говор мржње на националној, верској, расној основи или поводом нечије сексуалне опредељености неће бити објављени.
Приликом писања коментара водите рачуна о правописним и граматичким правилима.
Није дозвољено постављање линкова односно промовисање других сајтова кроз коментаре, те ће такве поруке бити означене као спам, попут низа коментара истоветне садржине.
Коментари у којима нам скрећете пажњу на пропусте у текстовима неће бити објављени, али ће бити прослеђени уредницима, као и они у којима нам указујете на неку појаву у друштву, али који захтевају проверу.
НАПОМЕНА: Коментари који буду објављени представљају приватно мишљење аутора коментара, то јест нису ставови редакције ИСКРЕ.