СТО ГОДИНА ОД СМРТИ ВЕЛИКЕ СЛИКАРКЕ: Надеждин портрет као Мона Лиза

ИСКРА на Фејсбуку
Фото: Политика

Фото: Политика

„Уметници морају бити учитељи не само свог но свију народа, не само свог но свију столећа, племенитост њихова мора бити безгранична онако као што је природа безгранична у богатству и узвишености.” Колико су истините и предсказујуће ове речи Надежде Петровић, велике сликарке и хероине, потврђује и чин отварања њене изложбе сто година након њене смрти јуче у галерији Дома Војске Србије у сарадњи са Народним музејом и Медија центром „Одбрана”.

Она је и данас учитељ новог столећа, жив пример за то да је права уметност савремена као што је савремена љубав према сопственој земљи – рекао је, између осталог, Ненад Нерић, државни секретар у Министарству одбране, прогласивши јуче званично отвореном изложбу „Надежда Петровић, 100 година од права на вечан помен”. Поводом обележавања века од смрти велике српске сликарке на овој поставци, ауторке Љубице Миљковић, до 24. децембра посетиоци ће моћи да виде 73 слике, што је четвртина њеног опуса и упућује нас у сва стваралачка раздобља уметнице од 1898. до 1913. године.

У име домаћина присутнима се обратио пуковник Стевица Карапанџин, директор Медија центра, нагласивши да „изложба посвећена Надежди Петровић није случајна, да је у априлу када се навршио век од њене смрти на здању Дома Војске истакнут барељеф са њеним ликом, рад вајара Острошког”. Пуковник Карапанџин је истакао да се већ на плакату види симболика ове изложбе са две фотографије које приказују Надежду сликарку на једној и у болничкој униформи на другој фотографији. Надежда је осим што се бавила врхунском уметношћу носила помоћ народима под турском окупацијом и предводила протесте против анексије БиХ. Била је добровољна болничарка у Балканским ратовима (1912–1913) и Првом светском рату. И положила је двоструку жртву, као уметница и као патриота. Публици се надахнуто обратио и председник „Ладе” Александар Ђурић.

Касније, када су се посетиоци већ увелико тискали испред Надеждиних слика, Љубица Миљковић је о овој врхунској поставци за „Политику” рекла:

– Пред вама се сада налазе дела која вас упућују у развојне токове Надеждине уметности и у вредности српске и европске уметности. Надеждино дело је свевремено и актуелно. Ми нисмо достојни тога шта нам је сликарка оставила и зато би многи требало да се преиспитају. У овом случају образ је осветлало Министарство одбране и захваљујем им. Надежда Петровић је персонификација једног доба не само у уметности већ и у животу, била је хуманиста, реаговала на неправду у свету и чак била у Паризу један од оснивача Лиге за права потлаченог народа. Пошто је Народни музеј затворен и постао је „ђекна” упознала сам пуковника Карапанџина и питала сам га да ли бисмо могли да приредимо изложбу са Народним музејом и тако је настала наша прва сарадња. Најзначајнија слика на овој изложби је Надеждин „Аутопортрет” и по вредности је идентичан Леонардовој Мона Лизи у Лувру. За нас је тај „Аутопортрет” исто што и Мона Лиза, рекла је Љубица Миљковић.

Политика

Тагови: ,

Оставите коментар

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Поштовани читаоци,
Молимо вас да се придржавате следећих правила за писање коментара:
Неопходно је навести име и е-маил адресу у пољима означеним звездицом, с тим да је забрањено остављање лажних података.
Коментари који садрже псовке, увреде, претње и говор мржње на националној, верској, расној основи или поводом нечије сексуалне опредељености неће бити објављени.
Приликом писања коментара водите рачуна о правописним и граматичким правилима.
Није дозвољено постављање линкова односно промовисање других сајтова кроз коментаре, те ће такве поруке бити означене као спам, попут низа коментара истоветне садржине.
Коментари у којима нам скрећете пажњу на пропусте у текстовима неће бити објављени, али ће бити прослеђени уредницима, као и они у којима нам указујете на неку појаву у друштву, али који захтевају проверу.
НАПОМЕНА: Коментари који буду објављени представљају приватно мишљење аутора коментара, то јест нису ставови редакције ИСКРЕ.